علمی

چگونه مغز را جوان و سالم نگه داریم؟

آفتاب‌‌نیوز :

رژیم غذایی در کنار سایر جنبه‌های روزمره زندگی انسان مانند ورزش در شکل دادن ظرفیت و تکامل مغز نقش مهمی دارد.

تحقیقات نشان می‌دهند که رابطه مستقیمی بین غذا و اندازه مغز وجود دارد و حتی تفاوت‌های کوچک در رژیم غذایی می‌تواند تاثیرات زیادی بر بقا و موفقیت باروری داشته باشد.

 یحیی پاسدار متخصص تغذیه و رژیم درمانی در کرمانشاه در پاسخ به این سوال که آیا تغذیه با بیماری‌های مغزی به‌ویژه آلزایمر ارتباط دارد؟، گفت: تغذیه با خیلی از مسائل از جمله عملکرد و فعالیت‌های مغزی ارتباط دارد هر چه غذا‌ها سالم‌تر مصرف شود تمام سلول‌های بدن من‌جمله سلول‌های مغز سالم می‌مانند.

 وی در توضیح غذا‌ها و خوراکی‌های مفید برای مغز، افزود: بعضی از غذا‌ها گیاهی، سبزیجات، میوه‌ها، غلات، انواع ماهی‌ها که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بالا، حاول ویتامین‌های E، فیتوکمیکال، پروتئین، املاح معدنی (سلنیوم و زینک)، است با جلوگیری از آسیب به سلول مختلف مغزی به سلامتی و عملکرد بهتر سلول‌های مغزی کمک می‌کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در کرمانشاه با تأکید بر استفاده از فعالیت فیزیکی، اضافه کرد: ورزش منظم و گردش خون بالا سبب اکسیژن‌گیری بهتر سلول‌های مغزی می‌شود که خود عملکرد بهتر سلول‌ها با عمر مفید و سالم را در پی دارد.

وی بر کاهش استرس و اضطراب تأکید جدی داشت و تصریح کرد: استرس و اضطراب می‌تواند سبب افزایش تولید انواع مواد شیمیایی مخرب در بدن می‌شود بطوریکه به تمام سلول‌های بدن از جمله مغزی آسیب وارد می‌کند.

پاسار خاطرنشان کرد: فرسایش سلول‌ها به ویژه سلول‌های مغز در افرادی که استرس بالا دارند و همیشه در تنش زندگی می‌کنند، بالا است.

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا