اقتصادی

اوراق دولت بی مشتری ماند

تاکنون شش بازار برای فروش وجوه دولت مورد معامله قرار گرفته است که نسبت به سال گذشته بسیار کمتر است و این نشان می دهد که وزارت دارایی به عنوان نماینده دولت باید خرید اوراق قرضه را کم هزینه و نه در نتیجه انجام دهد.

به گزارش اخبار ایران من ، و همچنین روش های دیگری که دولت می تواند کسری بودجه را تأمین کند ، انتشار اوراق قرضه یکی از راه های دادن پول به دولت است که تورم را افزایش نمی دهد ، اما سایر منابع درآمد که قادر به تولید درآمد نیستند تحت تأثیر تورم قرار می گیرند. .

طبق بودجه جاری ، دولت موظف است 125 هزار میلیارد دلار برای امنیت اسلامی پرداخت كند به همین دلیل ، بانك مركزی هفتگی بازار تاسیس می كند كه به نام بورس اوراق بهادار شناخته می شود و در این بازار ، دولت مخفیانه وام های خود را به بانك ها تأمین می كند. مشتریان خود را هر هفته.

بانک مرکزی به عنوان واسطه ای در زمینه خرید و فروش اوراق قرضه دولتی ، اولین بازار دولتی را در تاریخ 25 ژوئن سال جاری تأسیس کرد و تاکنون شش بازار برقرار بوده است که نشان می دهد بانک ها و آموزش و پرورش برای خرید اوراق قرضه دولتی چگونه کار می کنند.

فروشندگان دوم ، سوم ، چهارم و پنجم ، سهام غیر خرده فروشی وجوه دولت را خریداری نکرده و در تأمین سهمی سهیم نبودند ، اما در بازارهای اول و ششم به ترتیب 990 و 190 میلیارد تن سهام دولتی معادل 1180 خریداری کردند. میلیارد تن.

از طرف دیگر ، بانک ها در بازارهای سوم و چهارم اوراق قرضه دولتی خریداری نکردند اما در بازارهای اول ، دوم ، ششم و ششم به ترتیب 47.3 میلیارد ، 1560 میلیارد ، 200 میلیارد و 1390 میلیارد تومان اوراق قرضه خریداری کردند. 3197.3 میلیارد

در حالی که تعداد اوراق قرضه فروخته شده توسط دولت در شش بازار به 4380 میلیارد گوجه فرنگی رسیده است ، در زمان فروش سال گذشته این رقم حدود 23000 و 800 میلیارد گوجه فرنگی بود که نشان دهنده کاهش چشمگیر فروش دولت است.

همچنین ، با توجه به اینکه در شش بازار دولتی در سال جاری ، تنها 6 بانک برای انجام این کار ثبت نام کرده اند ، اما یکی از خرده فروشان بانک مرکزی در سال گذشته ، 8 بانک و 7 سازمان غیر بانکی درخواست خرید شرکت های دولتی را دارند. و کاهش تعداد درخواست های تدارکات دولتی.

در این میان ، علی رغم نرخ بهره بالا و نرخ بهره پایین ، که جذابیت بیشتری برای خریدهای جذاب ایجاد می کند و ارقام تورم نیز نشان دهنده کندی در بخش مالی است که نشان می دهد بانک ها و سپرده ها مهمترین منبع درآمد مصرف کنندگان هستند ، آخرین چند هفته بهترین زمان است. این دولت بود که از فرصت استفاده کرد تا بحران بودجه را بدون تورم برطرف کند.

با این وجود ، همانطور که آمار بازار دولت نشان می دهد ، دولت نتوانسته است در بازارهای سوم و چهارم هیچ اوراق بهادار بفروشد و به جای تقویت بازار ، به سمت بانک مرکزی حرکت کرده است که در ماه مه نرخ بهره را افزایش داده است. افزایش 7.3 درصدی به نقطه شروع درآمد در دو ماه اول سال گزارش شده است که دلیل آن افزایش پرداخت های حقوق و دستمزد بوده است.

در نتیجه فروش دولت ها با نرخ تورم و تورم ، در دو بازار اخیر که بورس سهام اندکی تغییر کرد ، به طوری که در آخرین بازار ، اوراق قرضه بیشتری توسط همه بانک ها و سهام در ازای 1780 میلیارد دلار خریداری شد.

در همین حال ، کارشناسان بر این باورند که با افزایش فشارهای اقتصادی و تورمی ، برای وزارت دارایی به عنوان نماینده دولت بهتر و اجباری است که نرخ بهره اوراق را افزایش داده و رشد آنها را کاهش داده و در دسترس بودن اوراق را تقویت کند.

علاوه بر این ، وزارت دارایی به عنوان تنظیم کننده اصلی در انتشار اوراق قرضه ، باید پاسخ دهد که چرا روند انتشار و فروش اوراق قرضه دولتی در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و تاکنون چه اقداماتی برای بهبود بازار اوراق قرضه انجام شده است ؟ علاوه بر این ، چگونه قصد دارد 120 هزار و 620 میلیارد اوراق باقیمانده را بفروشد؟

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا