بین الملل

بهره‌برداری از ورودی دوم ایستگاه شهید دادمان در متروی تهران/ احداث خط ۹ مترو با همکاری قرارگاه خاتم النبیاء (ص)

بهره‌برداری از ورودی دوم ایستگاه شهید دادمان در متروی تهران  احداث خط ۹ مترو با همکاری قرارگاه خاتم النبیاء (ص)

ورودی دوم ایستگاه شهید دادمان امروز به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آئین بهره برداری از ورودی دوم ایستگاه شهید دادمان و آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه شمال غربی خط ۷ مترو تهران صبح امروز برگزار شد.

بر اساس این گزارش، رحمانی معاون هلدینگ راه و شهرسازی در این مراسم گفت: در سالی که گذشت ۳۸ پروژه کلان را به اتمام رساندیم پروژه‌هایی که در برخی رییس جمهور حضور داشتند مثل بیمارستان ۸۲۱ تختخوابی غدیر، مترو پرند و… اعلام میکنم در این دوره مدیریت شهری امروز ۳۱ پروژه به بهره برداری میرسد و برای این حسن انتخاب تبریک میگویم چرا که امروز شاهد کلنگ زنی و عملیات جدید هستیم.

رحمانی اضافه کرد، قرارگاه امروز به عنوان بازوی اجرایی در خدمت مردم و کارفرمایان است و امروز هیچ پروژه اجرایی در کشور وجود ندارد که از عهده بچه‌های این مرز و بوم خارج باشد، سعی داریم با تعدد کارگاه‌های اجرایی در مدت کوتاه پروژه‌ها را به نتیجه برسانیم.

براساس این گزارش، هرمزی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در ارتباط با افتتاح ورودی دوم ایستگاه متروی شهید دادمان اظهار کرد: ورودی اول این ایستگاه، اسفند سال گذشته به بهره‌برداری رسید و با گذشت یک سال، ورودی دوم ایستگاه مذکور نیز اسفند سال جاری راه‌اندازی می‌شود.

وی با اعلام اینکه ایستگاه متروی شهید دادمان در محدوده مسکونی قرار دارد و به بیمارستان آتیه نیز نزدیک است و با افتتاح ورودی دوم این ایستگاه، تردد مراجعان بیمارستان و ساکنان محلی محدوده مذکور تسهیل می‌شود، افزود: ایجاد ورودی‌های جدید برای ایستگاه‌های مترو، از دو جهت اهمیت دارد؛ اول اینکه هنگام بروز بحران، خروج مسافران از ایستگاه مترو راحت‌تر انجام خواهد شد و دوم آنکه دسترسی شهروندان به مترو آسان‌تر انجام می‌شود.

هرمزی با بیان اینکه ایستگاه دادمان واقع در شمال تقاطع بلوار دادمان و بلوار پاک‌نژاد در منطقه پرجمعیت شهر تهران قرار دارد اضافه کرد: این ایستگاه بیست و یکمین ایستگاه از ابتدای خط ۷ است. با توجه به موقعیت قرارگیری این ایستگاه از جهت مجاورت با مراکز اداری و بیماستان آتیه و بافت مسکونی متراکم موجود، جزو ایستگاه‌های پرمسافر و استراتژیک خط ۷ متروی تهران محسوب می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: ورودی جنوب شرقی ایستگاه دادمان دارای دو رایزر و در مجموع ۴ دستگاه پله برقی است که با افتتاح این ورودی ۴ پله برقی در مدار بهره‌برداری قرار خواهند گرفت و همچنین رمپ‌های افراد کم‌توان و مسیر روشندلان در مسیر ورودی تأمین خواهند شد و همزمان به بهره‌برداری خواهند رسید.
وی در ادامه درخصوص هزینه‌های اجرایی ورودی دوم ایستگاه دادمان در خط ۷ مترو تهران تصریح کرد: مجموع هزینه ۱۰۵۰ میلیارد ریال محاسبه شده است که از این میزان ۷۰۰ میلیارد ریال در بخش هزینه ساختمانی و ۳۵۰ میلیارد ریال در بخش هزینه تجهیزاتی صورت پذیرفته است.

هرمزی در مورد عملکرد و دستاورد‌های مدیریت جدید شهری در خط ۷ مترو گفت: افتتاح ایستگاه بوستان گفتگو، ایستگاه میدان توحید، ایستگاه هفده شهریور، ایستگاه دادمان، افتتاح ورودی دوم و سوم ایستگاه مدافعان سلامت، افتتاح ورودی سوم ایستگاه بریانک، افتتاح ۳ کیلومتر بخش انتهایی مسیر، افتتاح ایستگاه میدان کتاب، افتتاح ورودی دوم ایستگاه دادمان و آغاز عملیات اجرایی توسعه خط ۷ مترو تهران از دستاورد‌های مدیریت شهری در این دوره در خط ۷ محسوب می‌شود.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در ارتباط با مشخصات کلی توسعه شمال غربی خط ۷ مترو گفت: توسعه شمال غربی خط ۷ مترو تهران به طول ۴.۲ کیلومتر جهت خدمت‌رسانی به مناطق ۲ و ۵ شهرداری تهران و بویژه دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات و بیمارستان فرهیختگان از انتهای خط ۷ موجود واقع در میدان کتاب در امتداد شمال غربی ادامه یافته و در راستای خیابان کوهستان و عبور از دره فرحزاد به خیابان سیمیون بولیوار رسیده و تا میدان دانشگاه امتداد پیدا خواهد کرد. توسعه شمال غربی خط ۷ مترو شامل دو ایستگاه در محدوده تقاطع بلوار اشرفی اصفهانی با سیمین بولیوار (به عمق ریل ۴۷ متر) در دانشگاه آزاد علوم تحقیقات (به عمق ریل ۳۷ متر) خواهد بود. همچنین پارکینگ شبانه خط ۷ نیز بعد از ایستگاه دانشگاه و در محدوده بوستان کوروش طراحی شده است.

هرمزی در مورد پروژه توسعه شمال‌غرب خط ۷ مترو با اعلام اینکه خط ۷ در گذشته تا ایستگاه میدان کتاب طراحی شده بود و در واقع با افتتاح این ایستگاه، خط ۷ عملا تکمیل شده بود، گفت: بررسی‌های جدید، نشان داد که این خط نیاز به توسعه دارد و بنا شد خط ۷ از میدان کتاب به سمت جنت‌آباد و خیابان سیمون بولیوار امتداد یابد.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در ارتباط ویژگی‌های توسعه شمال غربی خط هفت مترو تهران گفت: برقراری ارتباط ریلی بین مناطق ۲ و ۵ شهر تهران با عبور از دره فرحزاد، کاهش ترافیک شریان‌های بزرگراهی شرقی ـ غربی و شمالی ـ جنوبی تهران از جمله بزرگراه‌های آبشناسان ـ ستاری ـ یادگار امام. سهولت دسترسی شهروندان به شهرک نفت، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه فرهیختگان و کاهش ترافیک مسیر‌های ارتباطی به دانشگاه و بیمارستان به عنوان یک زون جاذب سفر امکان تعامل با مجتمع‌های تجاری محدوده کریدور با هدف احداث مجتمع‌های ایستگاهی به منظور تامین بخشی از هزینه‌های پروژه و افزایش ۱۴ درصدی جذب مسافر خط ۷ (حدود ۹ هزار نفر در زمان اوج ترافیک) با بهره‌برداری از توسعه شمال غربی خط ۷ مترو از ویژگی‌های این بخش محسوب می‌شود.

هرمزی در ارتباط با مدت زمان اجرا و بهره‌برداری از توسعه شمال غربی خط ۷ مترو تهران افزود: در این ارتباط زمابندی پیش‌بینی شده ۲۴ ماه خواهد بود.
وی درباره هزینه‌های احداث توسعه شمالی خط ۷ مترو تهران افزود: مجموع هزینه ۹ هزار میلیارد تومان هزینه شده که از این میزان ۶ هزار میلیارد تومان هزینه ساختمانی و ۳ هزار میلیارد تومان در قالب هزینه تجهیزاتی خواهد بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: به این ترتیب، حدود ۵ کیلومتر مسیر تونلی و ۲ ایستگاه جدید در امتداد شمال‌غرب خط ۷ مترو احداث خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تی او دی و منابع غیر نقد برای توسعه شمالی خط ۷ مترو تهران تامین شده است گفت: در این ارتباط زمین‌ها نیز آماده و تحویل شده است.
هرمزی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۳، سه هزار میلیارد تومان جهت احداث دو ایستگاه جدید در قالب توسعه شمالی خط ۷ مترو تهران پیش‌بینی شده است گفت: برنامه زمانبندی جهت احداث دو ایستگاه اشاره شده در بخش شمالی خط ۷، ۲۴ ماه است، اما ان‌شاءالله با تلاش و برنامه‌ریزی این بازه زمانی را به ۱۸ ماه کاهش بدهیم.

معاون شهردار تهران همچنین به احداث خط ۱۰ مترو اشاره کرد و افزود: احداث این خط نیز با قرارگاه خاتم آغاز شده و انشاءالله در سال آینده نیز فرآیند احداث خط ۹ را با همکاری قرارگاه خاتم جلو خواهیم برد.

در ادامه این مراسم ضمن ارتباط مستقیم با شهردار منطقه ۲، وی گفت:در این دوره از مدیریت شهری سد منطقه دو دستاورد‌های خوبی رقم زد امتداد خط هفت توسعه خوبی داشت، در حوزه اتوبوس تاکسی و ون برنامه ریزی خوبی رخداده و اتوبوس جدید به منطقه دو اضافه شده است و در حوزه حمل و نقل عمومی منطقه نزدیک یک و نیم همت پشتیبانی همت اتفاق افتاده و برای مترو هم یک همت پشتیبانی رقم خورده است. در بخثتوسعه خط هفت هم چهاردیواری بهره‌مند خواهد شد. افتتاح این ایستگاه بلوار شهید پاکنژاد که ده سال از کارکرد خارج شده با نگاه انسان محوری در شهر برمیگردانیم و با محوریت فضای سبز در نیمه اول ۱۴۰۳ تحویل شهروندان خواهد شد.

در ادامه پرویز سروری نایب رییس شورای شهر تهران گفت: سال اینده سال بزرگ برای حمل و نقل عمومی خواهیم داشت.

گفتنی است، خط ۷ مترو یکی از مهم‌ترین خطوط متروی تهران به شمار می‌آید که ۲۷ کیلومتر طول دارد؛  از جنوب شرق تهران (شهرک امیرالمومنین)، مجموعه ورزشی جهان پهلوان تختی آغاز می‌شود و در مسیر شرقی ـ غربی به تقاطع بزرگراه نواب و خیابان قزوین (بریانک) رسیده و از آنجا با تغییر مسیر به سمت شمال در امتداد بزرگراه نواب به میدان بوستان (سعادت‌آباد) می‌رسد.
در حال حاضر فقط یک ایستگاه از خط ۷ مترو تکمیل نشده و ۲۱ ایستگاه دیگر در این خط در حال خدمات‌رسانی به شهروندان هستند.  

توسعه شمال غربی این خط به طول ۴.۲ کیلومتر، شامل ۴ ایستگاه است که از ایستگاه متروی میدان کتاب آغاز و پس از عبور از محدوده فرحزاد و خیابان سیمون بولیوار به میدان دانشگاه آزاد اسلامی و از محدوده خیابان جنت آباد شمالی عبور و در نهایت بزرگراه شهید باکری ختم می‌شود.

این مسیر شامل ۲ ایستگاه در محدوده تقاطع بلوار اشرفی اصفهانی با سیمون بولیوار و دانشگاه آزاد خواهد بود؛  هزینه اجرای این طرح ۹ هزار میلیارد تومان است که شامل ۶ هزار میلیارد تومان هزینه ساختمانی و ۳ هزار میلیارد تومان هزینه تجهیزاتی است.

ورودی دوم ایستگاه شهید دادمان که اسفند سال گذشته به بهره‌برداری رسید نیز امروز افتتاح شد.

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای طبیعی و محیط زیستی جهانی. با استفاده از دانش در حوزه محیط زیست و تغییرات آب و هوا، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم. با تمرکز بر اثرات رویدادهای طبیعی بر جوامع، نقشه‌ای کامل از تغییرات زمین را برای شما می‌کشم.
دکمه بازگشت به بالا