ایران کسب و کارعمومی

چگونه صدای گوینده ایکس باکس را قطع کنیم

اکو (Echo) چیست ؟

با توجه به این که در ویپ کمی تاخیر وجود دارد اکو یکی از مشکلات متداول در VoIP است و نسبت به سیستم های تلفن آنالوگ قدیمی زیادتر دیده می شود . به طور کلی دو نوع اکو وجود دارد :

1- اکو مربوط به گوینده : زمانی اتفاق می افتد که صدای گوینده به گوش خود منعکس می شود و گوینده با یک تاخیر کوتاه صدای خود را می شنود .

2-اکوی شنونده ( بسیار کم اتفاق می افتد) : زمانی اتفاق می افتد که صدای گوینده به سمت شنونده منعکس می شود و مجدداً به سمت شنونده منعکس می شود . به زبان ساده شنونده صدای گوینده را دوبار یا بیشتر می شنود .

دلایل به وجود آمدن اکو :

به طور کلی دو دلیل برای بوجود آمدن اکو وجود دارد :

1- انعکاس صدا در اینترفیس های 2-4 Wire :

سیستم های تلفنی ویپ و خطوط سنتی PCM و ISDN هر دو از 4 رشته سیم استفاده می کنند ، زمانی که سیگنال در یک جهت روی یک زوج سیم انتقال پیدا می کند ، سیگنال دیگری روی زوج سیم دوم در جهتی دیگر منتقل می شود که این امر به سیگنال ها استقلال کامل می دهد . ارتباطات تلفنی آنالوگ از یک loop با استفاده از یک زوج سیم استفاده می کند و انتقال رفت و برگشت سیگنال های با استفاده از یک زوج سیم انجام می شود .

بنابراین زمانی که سیگنال از یک سیستم 4-Wire به یک سیستم 2-Wire منتقل می شود نیاز به تبدیل از 4 رشته سیم به 2 رشته سیم وجود دارد . این تبدیل معمولا در کارت های PBX و یا مراکز مخابرات CO انجام می شود . RX و TX در حالت 2-wire به خوبی قابل جداسازی نیستند بنابراین هنگام ارتباط با 4-Wire دچار مشکل و ایجاد اکو را منجر می شود . این نوع اکو زمانی رخ می دهد که میزان صدای خروجی از اسپیکر هندست در میکروفن همان گوشی شنیده می شود . این مورد پس از خرید بازی از اپیک گیمز؛ معمولا به خاطر ضعف طراحی و یا حالت اشتباه کاربر برای گرفتن هندست ، بوجود می آید .

تاثیر اکو در مکالمات VoIP :

میزان اکو تحت عنوان Echo Return Loss (ERL) شناخته می شود . این عنوان در واقع نسبت بین سیگنال اصلی و میزان اکو به دسیبل (dB) می باشد . هر چه این میزان و این عدد بیشتر باشد میزان اکو کمتر است . بنابراین یک اکو با میزان 55 دسیبل (dB) به عنوان میزان کم اکو و 15 دسیبل میزان اکوی زیاد را نشان می دهد . تصویر زیر ارتباط بین تاخیر در صدا و کیفیت صدا در 2 حالت را نشان می دهد . این دو حالت میزان کم اکو ( 55 دسیبل) ، و میزان زیاد اکو 35 دسیبل می باشد .

اگر تاخیر در رفت و برگشت صدا بسیار کم باشد مثلا کمتر از 30 میلی ثانیه بنابراین گوینده متوجه اکو نمی شود . در شرایطی که تاخیر در صدا بیشتر از 50 میلی ثانیه باشد باز هم گوینده متوجه تاخیر در صدای خود نمی شود اما این امر در کیفیت مکالمه تاثیر می گذارد و نتیجه آن صدایی شبیه صدای در زیر زمین و یا تونل می شود . اگر تاخیر در صدا بیشتر شود اکو در این حالت بیشتر می شود مخصوصا زمانی که بلندی صدا و تاخیر بیشتر باشند .

جلوگیری از اکو (NLP-Echo Suppession) :

اکو های کم و متوسط به راحتی شنیده نمی شوند اما این اکوها در زمان وقفه هایی که سکوت در حین مکالمه وجود دارد، شنیده می شود . رویکرد جدید وجود دارد که برای جلوگیری از به وجود آمدن اکو ، باید زمان هایی که در مکالمه سکوت به وجود می آید شناسایی شود و به صورت مصنوعی این وقفه ها با نویز محیط پر شود .

حذف اکو

زمانی که طول می کشد یک حذف کننده اکو ، خصوصیات اکو را کاملا بررسی کند را اصطلاحا Convergence Time می گویند . بعضی اوقات در چند ثانیه ابتدای مکالمه ممکن است اکوی شدید شنیده شود که این به خاطر همان Convergence Time و یا زمان بررسی اولیه اکو است که به این نوع اکو Convergence Echo می گویند . حذف کننده های اکو ببشتر در گیت وی های ویپ پیاده سازی می شوند و عموما طوری تنظیم شده اند که از سمت ترانک گیت وی اکو را حذف نمایند . ( منظور سمت خطوط تلفن( . حذف کننده اکو در تلفن های IP نیز مورد استفاده قرار می گیرند که اکوی آکوستیک را از سمت هندست حذف کنند .

پیاده سازی حذف کننده اکو و NLP :

نکته : ERL به طور بالقوه می تواند به میزان صفر دسیبل دست یابد و این در شرایطی است که برخی حذف کننده های اکو می توانند میزان اکو را تا 30 دسیبل بهبود ببخشند که این میزان هنوز قابل شنیدن است .

1- سنجش میزان باقی مانده اکو

2- تمام سیگنال های کمتر از میزانی مشخص را حذف می کند

3- سیگنال های حذف شده را با نویز محیطی شبیه سازی شده جایگزین می کند

NLP جهت تغییر فرکانس های درون BGN طراحی شده است . بهترین حالت اکو کنسلر طوری است که از Divergence واگرایی و انشعاب  در همه خط ها جلوگیری شود

عیب یابی و رفع مشکل اکو

مهمترین نکته ای که هنگام رفع مشکل اکو باید به آن توجه کرد این است که توجه داشته باشید منبع ایجاد اکو سمت دیگر مکالمه است یا سمت شما .

1- شناسایی منبع اکو : مشکلات مربوط به جریان مدار – زمانی که تماس های ویپ به بستر آنالوگ سنتی با دو رشته سیم مرتبط می شود می توان پورت خاصی که باعث ایجاد اکو شده است را شناسایی نمود . ساده ترین روش، آنالیز گزارش های کاربر مربوط به مشکل اکو است و باید چک کرد که سمت مقابل که با کاربر اول مکالمه می کند گزارش یکسانی را مبنی بر وجود اکو دارد یا خیر . برای مثال کاربر 1 ، 2 ، 3 و 4 گزارش اکو می دهند در این شرایط باید چک شود که آیا تمامی این 4 کاربر مشکل اکو را فقط زمانی دارند که با کاربر 5 مکالمه دارند ؟

3- اکوی شدید – به طور کلی حذف کننده های اکو تا 35 دسیبل اکو را کاهش می دهند و زمانی که اکوی خیلی زیاد باشد اکو کنسلرها نمی توانند به طور کامل آن را حذف کنند و پژواک هنوز شنیده می شوند .

4- بدون اکو کنسلر – برخی تجهیزات ویپ دارای اکو کنسلر نیستند برای مثال IP PHONE ها و برخی تجهیزات که اکو کنسلر دارند حذف کننده اکو ممکن در سمتی که اکو وجود ندارد کار کند .

برای مثال کاربر تلفن آی پی ممکن است تلفن را به صورت آزادانه به جای فشار دادن سمت گوش ، نگه دارد که این امر ممکن است باعث اکوی آکوستیک از اسپیکر گوشی  به میکروفن شود که باعث شود سمت مقابل اکو داشته باشد .تماس ممکن است از طریق ویپ گیت وی برقرار شود که دارای اکو کنسر است .  ویپ گیت وی عموما اکوی سمت خطوط تلفن آنالوگ و بخش غیر IP را حذف می کند بنابراین هیچ تاثیر روی اکوی به وجود آمده در سمت IP را ندارد .

6-اعوجاج مسیر اکو – برخی مواقع مسیر اکو ممکن است غیر خطی باشد که این امر باعث کاهش تاثاگه به تازگی کنسول ایکس باکس تهیه کردید و قصد آشنایی با تنظیمات ایکس باکس سریز اس و ایکس رو دارید، در این پست صفر تا 100 کل تنظیمات این دو کنسول قدرتمند رو قرار دادیم قبل از اجرای بازی ها و استفاده از کنسول حتما تنظیماتش رو انجام بدید تا در تجربه بازی ها هیچ مشکلی نداشته باشید پس با ما  همراه باشید … آشنایی با تنظیمات ایکس باکس سریز اس و ایکس یادتون نره که تنظیمات دو کنسول ایکس باکس سریز اس و سریز ایکس کاملا مشابه هم هست و هیچ فرقی با هم ندارن

 چطور وارد تنظیمات دو کنسول ایکس باکس سریز بشیم ؟

1- دکمه شکل X روی کنترلر رو یکبار فشار بدید تا منو سمت چپ داخل ایکس باکس ظاهر بشه

2- از داخل منو روی گزینه Settings کلیک کنید تا وارد تنظیمات کنسول بشید به همین راحتی تونستید وارد بخش تنظیمات بشید. اما نوبت میرسه به معرفی تک تک تنظیمات ????

▪Network settings: همونطور که از اسمش معلومه قادر هستید تا کنسول رو به اینترنت ( وای فای خانگی یا هات اسپات گوشی ) وصل کنید و آنلاینش کنید.

???? اگر تصمیم دارید اکانتتون رو روی کنسول هوم کنید، کافیه روی گزینه My home Xbox کلیک کنید و تیکش رو فعال کنید

???? مهم ترین بخش اینجا، تنظیمات Resolution هست که حتما حتما باید روی بالاترین مقدار قرارش بدید تا داخل بازی ها با رزولوشن و کیفیت بالا بازی کنید

➖Full shutdown: خاموشی کامل کنسول ( در این حالت کنسول کلا خاموش میشه و با Sleep فرق میکنه و یجورایی مثل Shut down کامپیوتره )

???? پیشنهاد میشه حتما رو ببینید ???? همچنین قابلیت تنظیم کنترلر برای اکانتتون رو دارید.

▪Subscriptions: سرویس گیم پس یا گلد خریداری کردید و دوست دارید بدونید چقدر از مدت زمان سرویستون مونده؟ این قسمت کل جزئیات سرویس خریداری شده توسط شما رو نشون میده

▪Content restriction: در اینجا یه گزینه وجود داره اونم اینه که میتونید تنظیم کنید حساب کاربریتون به چه نوع رده بندی محتوا دسترسی داشته باشه

✅ تنظیمات System

▪Console info: مشاهده اطلاعات کنسول ( سریال نامبر، ورژن و … )

▪Signed-out content restrictions: بعد از اینکه بصورت مهمان یا Guest ( یعنی خارج از اکانت ) وارد کنسول شدید، در این بخش قادر هستید سطح دسترسی به محتوا رو تغییر بدید

▪Disc: تنظیمات مربوط به اجرا دیسک بازی در کنسول

▪Mouse: تغییر سرعت اشاره گر و یا دکمه های اصلی و ثانویه

✅ تنظیمات Preferences

▪Idle options: در اینجا قادر هستید تنظیم کنید بعد از چه مدتی صفحه نمایشگر کم نور بشه و بقیه موارد تصویری که قرار داده شده قدیمیه ولی آخرین تنظیمات آپدیت شده و بروز رو قرار دادیم

▪Controller: تنظیمات کلی مربوط به کنترلر ایکس باکس

▪Color Filters: این گزینه قابلیت های بسیار زیادی برای تنظیم فیلتر رنگی در کنسول داره و پیشنهاد میشه حتما یه بار بهش سر بزنید

▪Night mode: تنظیمات مهم برای تنظیم روشنایی کنترلر و کنسول برای شب. دو گزینه مهم از این تنظیمات رو براتون قرار دادیم و بنابر سلیقه خودتون تغییرشون بدید :

➖Controller Brightness: کم و زیاد کردن سطح روشنایی نور کنترلر

➖Power Button Brightness: کم و زیاد کردن سطح روشنایی نور دکمه پاور کنسول ( دکمه خاموش و روشن کردن کنسول )

هر سوال و پیشنهادی در مورد تنظیمات ایکس باکس Series X|S دارید حتما داخل کامنت ها برامون بنویسید یر اکو کنسلر ها می شود و عموما تصور می شود این اکو خطی است . 7-سیگنال بسیار بالا یا پایین – اگر سیگنال بسیار بالا یا پایین باشد اکو کنسلر ممکن است به درستی عمل نکند. سیگنال های سطح پایین باعث می شود که بخش هایی از مکالمه که سکوت بیشتری وجود دارد مورد جلوگیری و حذف اکو قرار گیرند زیرا اکو کنسر نمی تواند تفکیکی بین مکالمه با سیگنال پایین و مکالمه با اکو داشته باشد . این امر باعث می شود بین مکالمه وقفه هایی ایجاد شود .

دکمه بازگشت به بالا