عمومی

محفل نور در بیمارستان نور 

این اقدام و سنت زیبا در طول قرن های متمادی ، موجب گردیده است که خیًرین و فعالان اجتماعی و مردمی با مشارکت مردم ، و به ویژه مراجع در امور خدا پسندانه و نقش آفرینی در عرصه های نوع دوستی و بشر دوستانه ، که رضایت الهی و قرب خداوند متعال را به دنبال دارد ، تلاش نموده و زیبا آن که در طول چند قرن گذشته و به ویژه در قرن کنونی ، شاهد پیگیری موسسات خیریه ، و انجمن های گوناگون ، همچون انجمن های خیریه مردمی مدرسه ساز ، مجمع خیرین سلامت کشور و جز این ها که همه برگرفته از سنت حسنه ای است که بزرگان دینی و مراجع مذهبی در طول تاریخ گذشته ، و کنونی در این راستا پیش قدم گردیده و نیکوکاران را بدین امر مهم تشویق نموده اند.

محفل نور در بیمارستان نور 
در این راستا نیازهای مردم، به ویژه اقشار کم درآمد، به مراکز گوناگون درمانی و خدمات پزشکی و کمبود چشمگیر این مراکز در استان قم، در کنار تجربه موفق راه اندازی مرکز تخصصی و فوق تخصصی چشم پزشکی جوادالائمه (علیه السلام)، درمانگاه خیریه امام صادق علیه السلام در قم، و بیمارستان فوق تخصصی حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نجف اشرف و همچنین دیگر مراکز درمانی در سایر نقاط کشور، و ایجاد و کمک به درمانگاههایی در مناطق نیازمند کشور افغانستان ، که این مراکز زیر نظر و اشراف مقام عالی مرجعیت و نیز حمایت ها و هدایت های معنوی و مادی حجة الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده تام الاختیار حضرت آیة الله العظمی سیستانی، را بر آن داشت که با همت و یاری خیراندیشان ، دست به اقدام یکی از بزرگترین پروژه های خود در این راستا زده و به احداث مجموعه ای بیندیشد که بتواند موجبات آسایش و آرامش فکری و اطمینان خاطر بیماران را فراهم آورد و با به کار گیری کادر پزشکی، درمانی و پرستارانی مجرب در فضایی پاکیزه و آراسته به اخلاق نیکوی اسلامی را، جهت گذران دوران درمان و نقاهت بیماران ایجاد کند.

محفل نور در بیمارستان نور 
حجة الاسلام و المسلمین شهرستانی در این زمینه پس از بررسی های لازم و مشورت و همکاری با تیم های تخصصی از هر نظر ، سرانجام عملیات احداث این پروژه گسترده و در نوع خود بی نظیر آغاز گردید.
بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی نور ، در مساحتی حدود شصت هزار متر مربع و دوازده طبقه با بیش از پانصد تخت بیمارستانی و آخرین امکانات و تکنولوژی های پزشکی پیش بینی گردیده است . مسوولین اجرایی این پروژه امیدوارند که فاز نخست این بیمارستان ، ظرف کمتر از شش ماه آینده به بهره برداری رسیده ، و کلیه اقشار نیازمند مردمی در امر درمان ، از این امکانات ویژه جهانی ، برخوردار گردند.‌
بیمارستان تخصصی و مرکز فوق تخصصی قلب، شامل بخش های ویژه قلب ، و نیز دیگر بخش های درمانی مانند، انکلوژی ، هماتولوژی ، انژیوگرافی ، فلوریکوپی ، ماموگرافی، سونوگرافی، اندوسکوپی ، کولونوسکوپی ، آندو سونوگرافی ، اکو کاردیوگرافی ، اعصاب و روان، بستری مردان و زنان، زنان و زایمان، آزمایشگاه، تصویربرداری، مراقبت‌های ویژه، دیالیز، پزشکی هسته ای، پرتو درمانی و فیزیوتراپی، جراحی فک و دهان ، و جز این ها که نیازهای بیماران را به روز برآورده می سازد ، تشکیل گردیده است.

محفل نور در بیمارستان نور 
در طول دوران دو ساله گذشته ، که این پروژه عظیم ، و در کنار آن همزمان ، پروژه کتابخانه گسترده دیگری که در جهان اسلام ، در جایگاه دومین کتابخانه جهان اسلام با ظرفیت دو میلیون کتاب قرار دارد ، مشغول به فعالیت ساختمانی داشته و دارد ، هر از گاه شخصیت های علمی دانشگاهی ، وزیران ، پزشکان برجسته و سرشناس و خدمتگزار میهن اسلامی ، برجستگان اجتماعی و نیز شخصیت های حوزوی ، با حضور در این دو مجموعه عظیم ، و آگاهی از بوجود آمدن چنین امکاناتی که بدون تردید یکی از بزرگترین اقدامات مرجعیت در دوران کنونی بشمار می آید ، موجب خوشحالی و شور و شعف از این تلاش های خداپسندانه ، که در راستای ارائه خدمت به مردم ایران و نیز منطقه را که حتما در بر خواهد داشت ، می گردند.
در همین راستا ، توفیق یار گردید که با حضور حجة ‌الاسلام والمسلمین حاج سیدجواد شهرستانی نماینده حضرت آیت‌الله ‌العظمی سیستانی و با حضور جمعی از اساتید قاریان و حافظان ممتاز کشور در محل احداث بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی نور در قم ، گرد آمده و محفل قرآنی نور را در مرکز بیمارستان نور بوجود آورند.

محفل نور در بیمارستان نور 
در این مراسم که شامگاه پنجشنبه شانزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ شمسی ، مصادف با بیست و چهارم رمضان‌المبارک ۱۴۴۵ هجری برگزار شد، شخصیت های برجسته فرهنگی ، و قرآنی ، و نیز پزشکی شامل : حجة الاسلام و المسلمین خسرو پناه ، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ، جناب عماد الاخیار حاج محمود لولاچیان ، رییس جامعه تعلیمات اسلامی کشور ، و اساتید ممتاز، حافظان و قاریان بین المللی و مدیران قرآنی سراسر کشور از استان های گوناگون شامل ، استاد محمد رضا پورمعین ، استاد بادپاد، استاد ستوده نیا ، استاد دهدشتی ، استاد غلام رضا احمدی ، استاد مجید احمدی ، استاد انجام ، استاد نیکدستی ، مهدی قره شیخلو ، دکتر سید محسن موسوی بلده ، استاد سید حسین موسوی بلده ، استاد پورزرگری ، استاد ملکشاهی ، استاد حسن ربیعیان ، استاد محمد حسین پورمعین ، استاد طاهرنژاد ، استاد آقا محمدی ، استاد سعید زکیلو و استاد بحرالعلومی ، استاد مصیب زاده ، استاد اکبری ، جناب نجفی قدسی ،
و جناب آل احمد و حجج اسلام سید علی حسینی از مدیران مجموعه پر افتخار موسسه آل البیت ، حاج ابو القاسم ، و جناب دکتر علاء الدین نجف رییس هیأت مدیره بیمارستان نور که با تلاش های پیگیر وی ، این مجموعه عظیم مدیریت می گردد ، مسوولین موسسات قرآنی وابسته به موسسه گرانسنگ آل البیت علیهم السلام ، جناب استاد محمد علی اسلامی که خود از نابغه ها و پدیده های قرآنی قرن حاضر بشمار می آید و جناب هادی اسلامی و جمعی دیگر از عزیزان تلاشگر که هر یک دست و بازوی توانای توان مرد روزگار ما ، در حوزه های خدمتگزاری گوناگون حوزوی ، دانشگاهی ، مردمی که نزدیک به پنجاه موسسه علمی ، پژوهشی ، خدماتی ، فلکی ، و جز این ها را مدیریت نموده و به حق ً می توان از وی شخصیتی ، در قامتِ یک نهاد نام برد یعنی حجة الاسلام و المسلمین ، دیرینه دوست والا تبارم جناب آقای شهرستانی ، شرف حضور در این محفل قرآنی را داشتند.
این مراسم که اجرا و مدیریت خادم القرآن ، چهره ماندگار قرآنی کشور جناب حاج عباس سلیمی آن را بر عهده داشت ، قاریان برجسته بین المللی و کشور ، استاد حمید رضا احمدی وفا ، استاد مهدی غلام نژاد ، استاد حاج احمد ابو القاسمی ، استاد سید جواد حسینی، و با اجرای برنامه حفظ کل قرآن ، و نهج البلاغه ، یکی از نابغه های قرآنی و قرن ما ،
حافظ نونهال محمد حسین ملکی نژاد که ۹ بهار از زندگی برجسته خود را پشت سر نهاده است !! با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید ، فضای نور را نورانی تر نموده و این شب زیبا و نورانی را با قرآن و آیات وحیانی آن ، که بدون تردید از لحظات عمر من و حاضران در محفل ، بشمار نمی آمد را در خاطره های حاضران ، ماندگار ساخت.

محفل نور در بیمارستان نور 
در این هنگام قاریان و حافظان قرآنی شرکت‌کننده در مراسم ، به جمع‌خوانی مناجات أسماء‌الحسنی پرداختند.
در پایان این مراسم حجة ‌الاسلام والمسلمین شهرستانی ، طی سخنانی از حضور قاریان و حافظان ممتاز قرآن که از شهرهای مشهد، تهران، قم و اصفهان در این مراسم حضور داشتند تقدیر و تشکر نموده و اظهار داشتند :

محفل نور در بیمارستان نور 
یکی از راههای رفع مهجوریت از قرآن کریم، تبیین معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام است ! چرا که آنان مبیّن و مفسران واقعی قرآن کریم هستند و سفارش و وصیت پیامبراکرم (ص) نیز «کتاب‌الله و عترتی» را با هم دیدن و قرار دادن است ، راهی که مؤسسة آل‌البیت(ع) نیز چندین دهه در راستای آن تلاش نموده و می نماید و دنبال می‌کند در محور قرآن و عترت بودن است.
ایشان با تأکید بر آموزش نونهالان قرآنی که سرمایه‌های آینده کشور هستند، شناخت معارف قرآن با توجه به احادیث ائمه علیهم‌السلام را برای قاریان و حافظان قرآن ضروری بشمار آوردند.
حجة ‌الاسلام والمسلمین شهرستانی در ادامه ، طی سخنانی به نقل خاطراتی از تاثیر کلام اهل‌ بیت(ع) در عرصه‌های تبلیغی پرداخته و با اظهار دو خاطره در این راستا چنین بیان داشتند:

محفل نور در بیمارستان نور 
دانشگاه زیتونه

سی سال پیش یکی از علمای تونسی که شیعه شده بود ، نزد من آمد و مقدار زیادی صحیفه سجادیه تقاضا کرد. علتش را پرسیدم ، گفت : من روزی در مسجدجامع شهر زیتون ، بخشهایی از صحیفه سجادیه را خواندم و پس از سخنرانی، علمای زیتونه پیرامون من گرد آمدند . (زیتونه به مهمترین مرکز علمی در تونس که به مانند الازهر مصر است، گفته می‌شود) و گفتند ما تو را می‌شناسیم، این حرف‌ها از تو نبود، کنایه از اینکه سطح تو به این مطالب نمی‌رسد! این سخنان چه کسی بود ؟ که من هم توضیح دادم این ها را از صحیفه سجادیه حضرت علی‌ابن‌الحسین امام سجاد علیه‌السلام نقل کردم . در اینجا بود که یکی از آن روحانیون مسجد جامع زیتونه ، کتاب صحیفه سجادیه را با اصرار از من گرفت و دو هفته بعد کتابم را تحویلم داد و گفت بیا کتابت را بگیر ، من همه‌اش را حفظ کردم! این هم یک نمونة دیگر از تأثیر کلام اهل‌بیت علیهم‌السلام حتی در میان علمای اهل تسنن است.

محفل نور در بیمارستان نور 
خاطره دیگری را ایشان در ادامه اشاره کرده و گفتند : سالها پیش شیخ‌علی جمال یکی از واعظان و سخنوران مشهور شیعه در کشور سوریه را روزی برای ایراد سخن به استودیوی رادیو و تلویزیون دمشق دعوت کردند و او با توجه به اینکه ماه رمضان بود، فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی که از حضرت امام سجاد علیه‌السلام است را خواند و پس از آن جلسه ، با توجه به مضامین مطرح شده و تأثیری که در بین شنوندگان و مخاطبان داشت، و استقبال مردم از این برنامه و هزاران تماس با رادیو تلویزیون سوریه ، مجدداً رادیو و تلویزیون سوریه از او دعوت می‌کند تا آخر ماه مبارک رمضان ، هر شب سخنرانی داشته باشد و فراز هایی از این سخن و دعا و مناجات را بیان نماید ! این یک نمونه دیگر از تأثیر کلام اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

محفل نور در بیمارستان نور 
حجة الاسلام شهرستانی ، در پایان بر استفاده هرچه بیشتر از فرصت‌ها تأکید کرده و اظهار داشتند : طبق فرموده حضرت علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» ، فرصت‌ها مانند ابرها ، زودگذر هستند ….. ما باید برای آموزش‌های قرآنی تلاش مضاعف داشته باشیم، جلسات قرآن باید سیستمی، تشکیلاتی، پیوسته و با برنامه باشد تا انشاء‌الله بتوانیم گامی در راه رفع مهجوریت از قرآن کریم برداریم.

محفل نور در بیمارستان نور 

گفتنی است که پیش از آغاز این مراسم ، قاریان و حافظان برجسته کشور از بخش‌های گوناگون بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی نور قم بازدید کردند که توضیحات لازم را در رابطه با وضعیت ساخت و ساز این بنای عظیم از سوی برادر عزیز و تلاشگرم ، جناب دکتر علاء الدین نجف ، به میهمانان و خادمان قرآنی کشور ، ارائه گردید.

محفل نور در بیمارستان نور 
در میانه راه و در راه بازگشت ، در این اندیشه بودم که خداوند چگونه به شخصیت هایی ، چنین توانایی ها و توفیق خدمتگزاری در عرصه های گوناگون را عطا می نماید ؟
که این آیه شریفه بصورت عملی در ذهن من ، پاسخم را داد:

﴿ وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ﴾

و آنان که در (راه) ما (به جان و مال) جهد و کوشش کردند ، محققا آنها را به راه‌های (معرفت و لطف) خویش هدایت می‌کنیم، و همیشه خدا یار نکوکاران است.
درود و ستایش الهی بر نیک اندیشان ، و نیک کرداران ، که نیک عاقبتان بشمار می آیند.

پگاهان سه شنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳

دکمه بازگشت به بالا