اقتصادی

امضای پیمان پولی روسیه- ایران در سال ۲۰۲۴ / بزودی ریال آفشور راه‌اندازی می‌شود

اخبار ایران من/خراسان رضوی رئیس کل بانک مرکزی گفت: در فصل اول سال آینده میلادی پیمان پولی ایران و روسیه امضا خواهد شد، یعنی می‌توان با روبل و ریال تجارت کرد.

«محمدرضا فرزین» امروز ۷ دی‌ماه، در یکصدویازدهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی تکلیف کرده است که باید ۱۴۴ همت تسهیلات ازدواج طی سال جاری پرداخت شود. در حال حاضر از برنامه جلوتر بوده و تاکنون ۱۲۹ همت تسهیلات ازدواج در کشور پرداخت شده و تا پایان اسفند تعهدات بانک‌ها جهت اهداء تسهیلات ازدواج و فرزندآوری عملی خواهد شد.

وی در پاسخ به این پشنهاد که با توجه به نسبت مصارف به منابع خراسان رضوی، به مدت پنج سال اختیار به شورای هماهنگی بانک‌های استان تفویض شود تا ۱۰۰ درصد این نسبت اتفاق بیفتد، افزود: خراسان رضوی جزو استان‌های توسعه یافته بوده و ما مجبوریم از منابع استان‌های توسعه یافته، بخشی از منابع استان‌های کمتر توسعه یافته را تامین کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص بازگشت منابع شرکت‌هایی که در استان فعالیت داشته اما حساب‌های بانکی‌آن‌ها در تهران است، تصریح کرد: به عنوان مسئولین استانی می‌توانید ورود پیدا کرده و دستور انتقال حساب‌های این شرکت‌ها به استان را بدهید اما این رسم در جهان وجود دارد. یکی از دلایل این مسئله اجتماعی بوده و برخی از سرمایه‌داران به‌دلیل اینکه نمی‌خواهند حساب‌هایشان برملا شود، در تهران حساب باز می‌کنند. یکی دیگر از دلایل این موضوع، انجام سریع‌تر برخی کارها در تهران است.

فرزین با اشاره به سفر اخیر خود به روسیه خاطرنشان کرد: صادرات ما به روسیه نسبت به واردات کمتر بوده و ناترازی داریم. یک اقدام خوب ما این بوده که در فصل اول سال آینده میلادی پیمان پولی ایران و روسیه امضا خواهد شد، یعنی می‌توان با روبل و ریال تجارت کرد. همچنین کارتابل دو کشور به یکدیگر وصل شده و افرادی که کارت دارند می‌توانند بین دو کشور با یکدیگر تجارت کنند.

وی ادامه داد: رشد صادرات ما به روسیه بیشتر از رشد واردات از این کشور بوده است یعنی از تجارت با روسیه سود می‌بریم. همچنین با عضویت ایران در اتحادیه اورآسیا، تعرفه ۸۷ درصد کالاهای ایران، روسیه، قزاقستان و قرقیزستان صفر شده و به راحتی می‌توان تجارت داشت.

رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: چینی‌ها یوآن آفشور و آنشور دارند. یوآن آفشور برای مبادله با دیگر کشورها بوده و در ایران نیز ما این طرح را آغاز کرده و ریال آفشور را به زودی نهایی می‌کنیم. یعنی افغانستانی‌ها و عراقی‌ها که با ریال مبادله می‌کنند، ریال آفشور دریافت خواهند کرد.

 خبر در حال تکمیل است…

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا