اقتصادی

چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ از نگاه بانک جهانی

اخبار ایران من / تهران کمیسر روابط بین الملل برای ایران وضعیت اقتصادی ایران را تغییر در Covid-19 و سایر تحولات منطقه می داند و می گوید با افزایش موارد Covid-19 و وضع قوانین سختگیرانه یا واکسینه شده تا سال 2021 ، چشم اندازهای اقتصادی ایران در معرض خطر است.

زینا الخلیل در مصاحبه با اخبار ایران من گزارشی از فعالیت اقتصادی ایران در جریان همه گیر کرونا ارائه داد و گفت: تولید ناخالص داخلی ایران در چهار ماه اول 2020-2021 3.5 درصد کاهش یافته است که یکی از آنها استراتژی آن است. مهار کننده کوید -19 ؛ در نتیجه رکود اقتصادی دو ساله ایران و کاهش روابط بین الملل ، پس از دهه ها تحریم ، این کاهش نسبت به اکثر کشورها کمتر بوده است.

وی همچنین گفت که اگرچه Covid-19 تأثیر قابل توجهی در مشکلات اقتصادی ایران داشته است ، اما به دلیل بحران اقتصادی جهانی تأثیر قابل توجهی از بحران اقتصادی خارجی نداشته است.

چشم انداز اقتصادی ایران تحت تأثیر بحران تحریم های کووید -19 قرار دارد

وی گفت: “چشم انداز اقتصادی ایران تحت تأثیر بحران اقتصادی Covid-19 قرار دارد.” محدودیت 4.5٪

وی افزود: پیش بینی می شود کل اقتصاد ایران در فاز دوم سال 2021 به دلیل از سرگیری توافق های اقتصادی در زمستان تغییر کند ، اما بدون واکسن رسمی ، بهبود اقتصادی در سال 2021 ضعیف خواهد بود و اقتصاد توسط یک بخش غیرنفتی اداره می شود.

فراوانی منابع انسانی و منابع طبیعی یکی از عواملی است که ایران در رشد اقتصادی با آن روبرو است

درست است که پایگاه اقتصادی ایران متنوع است ، اما رشد غیرنفتی به قدرت بخش نفت بستگی دارد ، در عین حال ، میزان منابع و منابع طبیعی یکی از رشد بالقوه ایران است. من موفق خواهم شد

الخلیل افزود: بانک جهانی پیش بینی کرده است که تولید ناخالص داخلی ایران به دلیل محدودیت های جدید در تولید نفت در منطقه ، تا سال 2020 4.2 درصد کاهش می یابد. علاوه بر این ، تولید ناخالص داخلی کشورهای صادرکننده نفت تا سال 2020 5٪ کاهش می یابد و فعالیت اقتصادی در کشورهای وارد کننده 8٪ کاهش می یابد که هر دو به دلیل رکود اقتصادی ، چالش های عمده اپیدمی کرونا و کاهش گردشگری بوده اند.

لغو تحریم های آمریکا می تواند اقتصاد ایران را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد

ایران ، عراق ، اردن ، سوریه و میز لبنان در بانک جهانی گفت: “لغو تحریم های ایالات متحده می تواند تأثیر عمیقی بر اقتصاد ایران داشته باشد ، همانطور که اقدامات برجام در سال 2016 بر اقتصاد ایران نیز تأثیرگذار بود.”

وی خاطرنشان کرد: اگر فعالیت اقتصادی ایران در سالهای آینده به حداقل برسد ، رکود اقتصادی حتی دشوارتر خواهد شد.

الخلیل گفت: فعالیت اقتصادی ایران در سطوح مختلف اقتصادی و در برخی مواقع با نوسانات قیمت نفت بی ثبات بوده است و افزود که نتیجه این امر کاهش تجارت و افزایش انتظارات بوده است.

نرخ ارز ارز بین المللی ایران در سال جاری

وی افزود: کمبود ارز خارجی به تأثیر اپیدمی کوید -19 کمک کرده و عدم اطمینان منطقه را افزایش داده و ارزش پول ایران را از آوریل تا آگوست (بهار 1399) در سال 2020 کاهش داده است و این برای بقیه سال 2019 به همین ترتیب بوده است. تا سال 2020

الخلیل ادامه داد: کاهش فشار بر قیمت های رقابتی و تبادل گسترده اقتصادی داخلی بحران های اقتصادی ایجاد کرده و آسیب پذیرترین گروه های مردم را تحت تأثیر قرار داده است. کاهش در مبادله باعث شده است که کل تجارت باعث کاهش و تضعیف پول واقعی شود. همچنین به رقابتی شدن صادرات کمک کرده است ، اما به دلیل کاهش جهانی به دلیل طاعون کرونا و سایر مشکلات تجاری ، تحلیل رشد خارجی کاهش یافته است.

بانک جهانی گفت: “افزایش بدهی دولت و در دسترس بودن منابع در بورس سهام ، مشکلات مالی ایران را تشدید می کند و می تواند سیستم بانکی را تحت فشار بیشتری قرار دهد و سودآوری آن را کاهش دهد.” اگر تقاضا از صادرات باقی بماند ، درآمد فروش می تواند با افزایش بار افزایش یابد.

بزرگترین بحران جهان از زمان رکود بزرگ دهه 1930 تاکنون

وی گفت: “با اپیدمی کوید -19 و آنچه برای کاهش آن انجام شده است ، بزرگترین بحران جهان از زمان رکود بزرگ دهه 1930 اتفاق افتاده است.” “علیرغم افزایش آزمایشهای شناسایی Covid-19 و تصویب طرح جدایی اجتماعی ، بسیج رشد تاج کاهش نیافته است.

بانک بین المللی بازسازی و توسعه (IBRD) ادامه می دهد: “بحران جهانی آب و هوا برای اقتصاد جهانی ویرانگر بوده و باعث رکود اقتصادی شده است. سه و تقریبا سه برابر رکود اقتصادی سال 2009 است.

کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به شدت تحت تأثیر جهانی سازی قرار دارند

وی گفت: “کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا که تعدادی تعهد نفتی را امضا کرده اند ، به شدت تحت تأثیر بحران جهانی قرار گرفته اند.” کاهش قابل توجه تقاضا برای بازار نفت باعث کاهش صادرات نفت در منطقه شده است و این امر منجر به دشواری در بخش غیر نفتی شده است. علاوه بر این ، این منطقه همچنان با چالش های حمایت از موقت پناهندگان و همچنین موانع اصلی رشد روبرو است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا