اخبار استانی

کایالپ بعد از شکست به میرزازاده به سیمینوف هم باخت؛ یک حریف المپیکی کم، یک حریف زیاد!

کایالپ بعد از شکست به میرزازاده به سیمینوف هم باخت؛ یک حریف المپیکی کم، یک حریف زیاد!

رضا کایالپ درحالیکه فینال جهانی ۲۰۲۳ بلگراد را به شکلی تراژیک به امین میرزازاده باخت، همین شرایط را در فینال قهرمانی اروپا مقابل کشتی‌گیر روس تجربه کرد، تا در آستانه المپیک پایانِ عصر یکه‌تازی قهرمان بزرگ ترکیه متصور شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیش از آغاز مسابقات قهرمانی اروپا در بخارست، اتحادیه جهانی کشتی از شانس رضا کایالپ برای شکستن رکورد الکساندر کارولین قهرمان بزرگ شوروی سابق نوشت که سال گذشته با کسب دوازدهمین طلای اروپایی‌اش به رکورد او رسیده و امسال می‌توانست با کسب سیزدهمین طلای اروپایی‌اش رکورد کارولین را بشکند، اما این اتفاق در بخارست رخ نداد.

کایالپ که به زحمت فینالیست شده و مشخصا از وضعیت آمادگی خوبی برخوردار نبود، در فینال درحالیکه ۲-صفر از سرگی سیمینوف پیش بود، نتیجه ۴-۲ به سود کشتی‎‌گیر روس شد و درادامه تراژیک‌ترین حالت ممکن برای کایالپ رخ داد: شکست با ضربه فنی در فینال قهرمانی اروپا!

به این ترتیب قهرمان نامدار روس که ۱۰ مدال جهانی و ۳ مدال المپیک هم در کارنامه دارد، علاوه بر اینکه رکورد کارولین را نشکست، به بدترین شکل ممکن تن به شکست داد تا خاطره تلخ فینال چند ماه قبلش در مسابقات قهرمانی ۲۰۲۳ جهان، مقابل امین میرزازاده نیز برایش تداعی شود.

کایالپ در بلگراد از میرزازاده پیش بود و درحالیکه ترک‌ها خود را مهیای جشنِ قهرمانی کشتی‌گیر محبوب‌شان کرده بودند، در ثانیه آخر به نماینده ایران امتیاز داد تا طلای جهانی را از دست بدهد. کایالپ پیش از این در المپیک ۲۰۲۰ توکیو کشتی سوم پنجمی را از امین میرزازاده برده بود تا با تنها یک شکست مقابل میخائین لوپز کوبایی، به مدال برنز المپیک برسد.

او فینال مسابقات جهانی ۲۰۲۲ را با نتیجه یک-یک از میرزازاده برده بود که فینال جهانی ۲۰۲۳ را به او واگذار کرد و چند ماه بعد از آن هم فینال اروپایی ۲۰۲۴ را به سرگی سیمینوف روس باخت.

کایالپ بعد از شکست به میرزازاده به سیمینوف هم باخت؛ یک حریف المپیکی کم، یک حریف زیاد!

به نظر می‌رسد پایانِ عصر رضا کایالپ در پیش است، با قهرمانان جوانی، چون امین میرزازاده، فردین هدایتی و سرگی سیمینوف ۲۹ ساله که حالا سرحال‌تر و بهتر از او نشان می‌دهد؛ ضمن اینکه او یک برنده سنتی هم دارد که لوپز کوبایی است.

اگر در مسیر کسب مدال نماینده سنگین وزن ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، رضا کایالپ را از جمع مدعیان سرسخت کم کنیم، قطعا باید سرگی سیمینوف که دو مدال المپیک و طلای قهرمانی جهان را در کارنامه دارد، را به جمع مدعیان اضافه کرد.

تکلیف ملی‌پوش سنگین وزن ایران در بازی‌های المپیک هنوز مشخص نشده و اگر امین میرزازاده بتواند در جام وهبی‌امره بالاتر از فردین هدایتی قرار بگیرد، حضورش در المپیک را قطعی خواهد کرد، اما درصورت برتری هدایتی، همچنان چرخه این وزن ادامه خواهد داشت.

میرزازاده در سال ۲۰۲۳ مدال طلای سنگین وزن جهان و سهمیه المپیک را به دست آورد و هدایتی هم بعد از آنکه قهرمان جوانان جهان شد، در تورنمنت زاگرب قهرمان سنگین وزن کشتی فرنگی شد تا همراه با میرزازاده به تورنمنت وهبی‌امره اعزام شود.

دکمه بازگشت به بالا