فرهنگی

سحرگاه بقیع و مسجد پیامبر (ص) + ویدئو

زیارت قبور بقیع زیر آسمان آبی و آفتاب تیز عربستان اگرچه کوتاه، اما طلب دل زائران بسیاری از کشورها، به‌ویژه ایرانی‌هاست.

به گزارش خبرنگار اعزامی اخبار ایران من به حج، در حج تمتع امسال حدود ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر از نقاط مختلف ایران به عربستان اعزام می‌شوند. مقصد گروه نخست، مدینه است؛ دومین شهر مهم زیارتی عربستان پس از مکه. دسته دوم زائران معمولا پس از حج، به زیارت شهر مدینه می‌آیند.

حضور در مدینه، فرصتی است برای دیدار با قبرستان بقیع، مسجد پیامبر (ص) و دیگر آثار تاریخی دوره صدر اسلام.

این روزها بیشتر زائران که به انگیزه مناسک‌حج، در مدینه گردهم آمده‌اند، فرصت حضور در نمازهای دسته جمعی در مسجدالنبی و زیارت قبرستان بقیع را در سحرگاه و هنگام نماز مغتنم می‌شمارند.

مسجدالنبی که به مسجد نبوی یا مسجد پیامبر (ص) نیز شهرت دارد، یکی از سه مسجد مهم مسلمانان درکنار مسجدالحرام و مسجدالاقصی است و نگین شهر مدینه به شمار می‌آید. این مسجد در نخستین سال هجرت پیامبر از مکه به مدینه به دست ایشان و با همکاری مهاجران و انصار بنا شد و به نوعی، مبدا تاریخ اسلام است. در آن زمان، این شهر «یثرب» نام داشت، اما به احترام پیامبر (ص) به مدینه‌النبی (شهر پیامبر) تغییر نام داد.

آرامگاه پیامبر (ص) که در اصل، خانه ایشان بود و زمانی در همسایگی مسجد قرار داشت، اکنون با گنبدی سبز، بخشی از مسجدالنبی است و همین امر، بر اهمیت آن برای مسلمانان بیش از پیش افزوده است.

نمازهای جماعت این مسجد به دلیل حضور مسلمانان از کشورها و با ملیت‌های مختلف، جلوه‌ای زیبایی از وحدت و یکپارچگی امت اسلام را به نمایش می‌گذارد.

دانلود فیلم

از آنجا که در شهرهای مکه و مدینه، ورود غیرمسلمانان مجاز نیست، در مسجدالنبی و اطراف آن کسی جز مسلمانان وجود ندارد.

در کنار مسجدالنبی، قبرستان بقیع واقع شده است.   این مکان، مزار امام حسن (ع)، امام سجاد (ع)، امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) است. مدفن فاطمه بنت اسد مادر حضرت علی (ع)، حضرت ام‌البنین (س)، سه تن از دختران پیامبر، همسران ایشان،   اسماعیل فرزند بزرگ امام صادق (ع) و چند تن از عمه‌ها و عموهای پیامبر (ص) در بقیع است.

درهای قبرستان بقیع پس از اقامه نماز صبح و ظهر (حدود ساعت چهار) به روی زائران باز می‌شود و زیارت آن، مورد علاقه بسیاری از زائران کشورهای دیگر، به‌ویژه ایرانی‌هاست.

انتهای پیام

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا