علمی

ابتلای یک نفر از هر ۱۰ زن ایرانی به آندومتریوز / نقش آلودگی هوا در بروز این بیماری

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تخمین زده می‌شود در کشور از هر ۱۰ زن، یک نفر به آندومتیوز مبتلا باشد، بر اهمیت تشخیص زودهنگام این بیماری و توسعه بازآموزی جامعه پزشکی درباره این بیماری تاکید کرد.

به گزارش اخبار ایران من، دکتر علیرضا زالی در آیین افتتاحیه پنجمین کنگره کشوری و دومین کنگره بین‌المللی جراحی‌های کم تهاجمی زنان و اندومتریوز که با میزبانی پژوهشگاه  و مرکز درمان ناباروری ابن سینا جهاد دانشگاهی در تالار ابوریحان دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد، مرکز درمان ناباروری ابن سینا را یک مرکز متعالی پزشکی در زمینه درمان ناباروری خواند.

وی ادامه داد: به دلیل سابقه فعالیت و انباشت تجربیات اساتید گرانقدر داخلی و خارجی، این مرکز محوریت فعالیت‌های درمانی و پژوهشی در زمینه بیماری‌های زنان و ناباروری است.

به گفته زالی، یکی از وظایف مهم پژوهشگاه ابن‌سینا در کنار اقدامات علمی، بازشناسی عوامل ابتلا به بیماری اندومتریوز و بررسی عوارض چندوجهی روانی و فیزیکی این بیماری مزمن و فرسایشی است.

رییس دانشگاه عدم تشخیص قطعی و شناسایی دیرهنگام این بیماری را از مهمترین چالش‌های درمانی دانست و افزود: تخمین زده می‌شود بین هشت تا ۱۵ سال بین بروز علائم و تشخیص بیماری فاصله است و بسیاری از مبتلایان در زمان مراجعه، از سطح پیشرفته‌ای از اندومتریوز رنج می‌برند.

وی با اشاره به وجود چالش‌های فرهنگی در بازگویی و بیان علائم این بیماری  و در نتیجه تشخیص دیررس بیماری، تصریح کرد: اگر در نظر بگیریم از هر ۱۰ دختر، یک دختر ایرانی به اندومتریوز مبتلاست، به این معنی است که ۲ تا ۳ میلیون ایرانی با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند؛ بیماری که علائم آن به شدت در کیفیت زندگی فرد تاثیرگذار است.

زالی در ادامه قاعدگی‌های درناک، طولانی، همراه با تاخیر و لکه بینی و تداخلات ادراری را از جمله علائم ابتلا به اندومتریوز اعلام کرد و گفت: این بیماری یک بیماری صرف لگنی نیست و ارگان‌های دیگر را نیز درگیر می‌کند.

او با اشاره با اینکه آلاینده‌های هوا نیز از جمله عوامل پرخطر ابتلا و تشدید این بیماری است، اظهار کرد: میزان آلاینده‌های موجود در هوا با ابتلا به اندومتریوز در کشورهای صنعتی رابطه مستقیم دارد. دی اکسین‌ها ترکیبات موجود سمی موجود در آلاینده‌ها که حتی ممکن است از طریق مصرف چربی اشباع در مواد غذایی گوشتی نیز وارد چرخه غذایی افراد شود، در بروز بیماری تاثیر بسزایی دارد.

بیشتر بخوانید:

زالی با بیان اینکه بر اساس مطالعات اخیر تغییر در جذب ویتامین D ممکن است در افزایش شانس ابتلا به اندومتریوز موثر باشد، اظهار کرد: اگر این ادعا اثبات شود، با مداخلات تغذیه‌ای می‌توان برای اقدامات پیشگیرانه برنامه‌ریزی کرد.

وی اندومتریوز را بیماری چندوجهی با زیرپایه ژنتیک و تاثیرپذیر از عوامل محیطی اعلام کرد و گفت: برای پیگیری و درمان این بیماری نیاز به کلینیک‌ها و تخصص‌های چندوجهی است.

زالی تصریح کرد: حدود ۱۰۰ مرکز ناباروری در کشور مشغول به فعالیت است که وجه قابل توجه مراجعات به این مراکز را مبتلایان به اندومتریوز تشکیل می‌دهند. ۵۰ تا ۷۰ درصد بیماران درگیر اندومتریوز به نازایی در سطوحی به نازایی مبتلا می‌شوند. بر همین اساس با درمان مطلوب اندومتریوز می‌توان به درمان ناباروری نیز دست پیدا کرد.

رییس دانشگاه با اشاره به فعالیت‌های ستودنی مرکز درمان ابن سینا در حوزه ایمونولوژی، ادامه داد: تغییرات ایمونولوژیک در مسائل مربوط به اندومتریوز اهمیت بسیاری دارد و پیش بینی می‌شود بسیاری از مداخلات ایمونولوژیک و مهار حوادث ایمونوپاتولوژیک منجر به درمان قاطع اندومتریوز شود.

وی پیشرفت‌های حوزه درمان‌ کم تهاجمی زنان به ویژه لاپاراسکوپی در کشور را ستودنی خواند و گفت: با مهارت آموزی در سال‌های اخیر طیف وسیعی از روش‌های مینیمال اینورتر و مداخلات کم تهاجمی در جریان است. درد کمتر، صرفه اقتصادی، عوارض کمتر، بازگشت سریع‌تر به زندگی روزمره و شغلی و ظاهر بهتر و زیباتر از جمله فواید این روش‌های مداخلاتی است.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در پایان بر ضرورت توسعه آموزش‌ها از سنین مدرسه، بازآموزش جامعه پزشکی به منظور افزایش قدرت تشخیص و بهره‌گیری از ظرفیت‌های چندوجهی برای درمان تاکید کرد.

انتهای پیام

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا