ورزشی

از بین نکونام و خطیر یکی باید برود/استقلال در دربی بباز نیست!

سپهر ستاری: دربی ۱۰۳ پایتخت روز چهارشنبه بین استقلال و پرسپولیس برگزار خواهد شد. این دیدار با توجه به شرایط ۲ تیم در کورس قهرمانی و فاصله ۳ امتیازی آن‌ها از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و تیم برنده شانس زیادی برای کسب عنوان قهرمانی خواهد داشت. استقلال این فصل با جواد نکونام نتایج بسیار خوبی کسب کرده و با کسب ۴۲ امتیاز از ۱۹ بازی صدر جدول را در اختیار دارد. آن‌ها پس از شکست مقابل مس رفسنجان در جام حذفی، هفته گذشته استقلال خوزستان را بردند و با روحیه‌ای مناسب پا به دربی می‌گذارند.

در آن سوی میدان پرسپولیس هم پس از شکست مقابل آلومینیوم اراک، موفق به کسب ۴ برد متوالی شده و با نمایش‌های درخشان هواداران خود را به تکرار قهرمانی‌های سال گذشته امیدوار کرده است. شاگردان اوسمار ویرا این روزها در فرم بسیار خوبی هستند ولی محرومیت محمدحسین کنعانی‌زادگان و وضعیت نامشخص گیورگی گولسیانی وضعیت خط دفاعی سرخپوشان را مبهم کرده است.

میثم بائو، بازیکن سابق استقلال و پرسپولیس که سابقه حضور در چند در دربی را هم دارد، در گفتگو با اخبار ایران من در خصوص شرایط ۲ تیم صحبت کرده است. او که در دوران بازی هرگز در دربی شکست نخورده، معتقد است دربی روز چهارشنبه بعید است پرگل شود. صحبت‌های بائو در ادامه آمده است:

در آستانه دربی شرایط استقلال را چطور می‌بینید؟

دربی یک بازی متفاوت است و بازی‌های دیگر فرق می‌کند. شرایط استقلال هم خوب است چون در صدر قرار دارد و از وضعیت روحی خوبی برخوردار است. امسال هم خیلی حرفه‌ای نتیجه می‌گیرد و آرام جلو می‌رود. استقلال در دربی هم فکر کنم بباز نیست.

استقلال در بازی با استقلال خوزستان دقایق پایانی را تحت فشار بود و خیلی عقب کشید که این موضوع با انتقاداتی همراه شد. نظر شما چیست؟

در نیم‌فصل دوم کلا امتیاز گرفتن سخت است. شما وقتی جلو هستی و در صدر قرار داری، سعی می‌کنی ۳ امتیاز را حذف کنی چون هر بازی مثل یک فینال است و نمی‌توان ریسک کرد. استقلال خوزستان هم به دنبال فرار از سقوط است و به آب و آتش می‌زند که در شهر خودش امتیاز بگیرد و از انتهای جدول بیرون بیاید.

جواد نکونام هم پس از بازی خیلی عصبانی بود و به شرایط تیمش معترض شد. کلا نظر شما درباره اختلاف نکونام و خطیر چیست؟

این اتفاقات فقط در ایران رخ می‌دهد و یک خانواده نباید انقدر علیه هم باشند. این اتفاقات حرفه‌ای نیست و از بین سرمربی و مدیرعامل یکی باید برود. این اتفاقات واقعا شبیه فوتبال نیست. از بین این ۲ نفر، یکی که حضورش بیشتر به تیم کمک می‌کند باید بماند و دیگری باید خیلی زودتر می‌رفت. در خانواده ممکن است اختلافی رخ دهد ولی سریع حل می‌شود و اینطوری نیست که چند ماه درگیر اختلافات باشند. این اتفاقات واقعا خوب نیست. فوتبال ایران کلا چیست که حالا از اول فصل انقدر درگیری و اختلاف باشد. این همه تیم قهرمان شده و واقعا نیازی به این مسائل نیست. استقلال الان در هفته نوزدهم در صدر جدول است و حتما پتانسیل قهرمانی دارد. مردم هم از این اختلافات اذیت می‌شوند.

دیروز هم شایعه‌ای مبنی بر قهر جلال‌الدین ماشاریپوف و میلاد فخرالدینی به گوش رسید. شما اطلاعی دارید؟

نه اطلاع ندارم و تیمی که انقدر حاشیه دارد، اطلاع نداشتن بهتر است!

وضعیت پرسپولیس را چطور می‌بینید؟ از زمان حضور اوسمار این تیم نتایج خوبی کسب کرده است؟

این تیم به نظرم تیم گل‌محمدی است و اوسمار در یک ماه نمی‌تواند تغییر و تحول آنچنانی بدهد. پرسپولیس خیلی شرایط آرامی دارد و علی‌رغم اینکه سرمربی‌اش را از دست داده ولی شرایط بهتری دارد. استقلال از اول فصل درگیر این مسائل است.

از بین نکونام و خطیر یکی باید برود/استقلال در دربی بباز نیست!

سال قبل هم بین فتح‌الله‌زاده و سا پینتو اختلافات زیادی وجود داشت.

بله ولی انقدر علنی و شدید نبود. این ۲ نفر یک‌جاهایی باز کوتاه می‌آمدند.

اتفاقی که می‌تواند به استقلال کمک کند محرومیت کنعانی‌زادگان و غیبت احتمالی گولسیانی است.

این خیلی به استقلال کمک می‌کند. البته پرسپولیس خط حمله قوی دارد ولی با توجه به مصدومیت پورعلی‌گنجی یعنی ۳ دفاع وسط اصلی این تیم نیستند و این پوئنی برای استقلال است.

پیش‌بینی شما از دربی چیست؟

معمولا تیمی که فکر می‌کنی ضعیف‌تر است، بهتر نتیجه می‌گیرد چون استرس کمتری دارد. روزی که فکر می‌کنی می‌بری، ممکن است ببازی. تیمی که از تک موقعیت استفاده کند برنده است. من کلا حس می‌کنم دربی بک بر صفر به نفع یکی از ۲ تیم تمام می‌شود.

ممکن است این دربی پرگل شود؟

نه بعید است. چون هر ۲ تیم بالای جدول هستند و در کورس قرار دارند، پرگل نمی‌شود. اگر فاصله جدولی داشتند این احتمال بود.

نفرات کلیدی ۲ تیم در این دربی چه کسانی هستند؟

ترابی در پرسپولیس خیلی خوب بوده و عیسی آل‌کثیر هم در دربی‌ها گل زده و بازیکن باتجربه‌ای است. اورونوف هم خوب بوده. در استقلال هم روزبه چشمی در اوج است و خارجی‌های استقلال هم خیلی خوب هستند.

خودتان چند دربی بازی کردید؟

من ۷ یا ۸ دربی بودم.

باختی هم نداشتید!

من بازی‌هایی که در زمین بودم هرگز نباختم. سال ۱۳۸۵ که ۲ بر یک باختیم من بازی نکردم و هر وقت در دربی بودم شکست نخورده‌ام. دربی آن سال مصدوم بودم و تازه بعد از ۴ ماه برگشته بودم که بازی نکردم و هفته بعدش هم یک گل ۳ امتیازی به ابومسلم زدم.

بهترین خاطره‌تان از دربی چیست؟

همان بازی که ۳-۲ بردیم. آن بازی با اینکه حدود ۱۸ سال پیش بود ولی هنوز در ذهن همه مانده است. واقعا هنوز هم همه یادشان هست که من آن بازی بودم.

سورپرایز قلعه‌نویی در آن دربی بودید!

قبل از آن دربی حدود ۸-۹ ماه به خاطر جراحی زانو بازی نکرده بودم و چند هفته قبل از دربی آقای قلعه‌نویی به من گفت که قرار است در دربی فیکس باشم. حتی گفت در ۴ بازی بعدی هم بازی نمی‌کنی و از الان خودت را آماده دربی کن. من هم آن دربی فیکس شدم و یکی از بهترین بازی‌هایم را انجام دادم. چون خیلی هم از من شناختی نداشتند.

از دربی خاطره بدی هم دارید؟

همان بازی که باختیم، قرار بود در ترکیب باشم و واقعا هم آماده بودم و هفته بعدش به ابومسلم گل زدم و ۲ هفته بعد هم ۲ تا گل به سپاهان زدم. حتی آن سال با اینکه از هفته دهم بازی کردم و با ۶ گل بهترین گلزن استقلال شدم. آن دربی هم خیلی آماده بودم و تا شب بازی قرار بود من و محسن یوسفی هافبک هجومی باشیم که من صبح از ترکیب خارج شدم و فکر کنم آقای منصوریان بازی کرد.

چرا الان بازیکنی نمی‌بینیم که در دربی پدیده شود و خودش را نشان بدهد؟

الان بازیکن جوان خیلی کم شده است. آن زمان من، مجبتی جباری، آندرانیک تیموریان، محرم نویدکیا، خسرو حیدری، ایمان مبعلی و خیلی‌های دیگر در ۲۰ سالگی تیم ملی دعوت می‌شدیم و پدیده لیگ بودیم. الان نیست و من خودم هم کسی را نمی‌بینم که با زمان خودمان مقایسه کنم. مثلا بعد از ۱۰ سال مهدی قایدی می‌آید.

از بین نکونام و خطیر یکی باید برود/استقلال در دربی بباز نیست!

۲۵۸ ۲۵۹

بخش ورزشی

با استفاده از تحلیل‌های دقیق و ارائه‌ی آمار و ارقام، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی داده‌ها و آمارهای جالب و کاربردی درباره‌ی عملکرد تیم‌ها، بازیکنان و رویدادهای ورزشی می‌پردازم. هدفمندی خود را در افزایش دانش و اطلاعات ورزشی خوانندگان قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای داده‌های جذاب و آماری ورزشی همراه شوید.
دکمه بازگشت به بالا