اقتصادی

۲۵ درصد حجم سدهای استان مرکزی پُر است

اخبار ایران من/مرکزی مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی گفت: در مجموع ۲۵ درصد حجم سدهای استان پُر است در حالیکه سال گذشته این میزان ۴۳ درصد بود.

عزت الله آمری ۱۰ اسفند در کارگروه سازگاری با کم آبی استان مرکزی اظهار کرد: در سال جاری تا به امروز ۱۳۷ میلی متر بارندگی در سطح استان رخ داده که این میزان بارش در سال گذشته ۱۴۵ میلی متر و در بلندمدت ۱۵۰ میلیمتر بوده است.

وی افزود: امسال سامانه های بارشی یکجا توزیع نشده و بارش بیشتر در مناطق جنوبی استان رخ داده است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی با تاکید بر اینکه سدهای استان در حال حاضر وضعیت خوبی ندارند، تصریح کرد: حجم مخزن سد ساوه ۲۷۷ میلیون مترمکعب و ورودی امسال به این سد ۹ میلیون مترمکعب بوده و این در حالیست که سال گذشته ۱۴ میلیون مترمکعب آب به این سد وارد شده بود.

آمری بیان کرد: سال گذشته ذخیره مخزن این سد ۱۱۰ میلیون مترمکعب بوده که اکنون ۵۰ میلیون مترمکعب است و تنها ۱۸ درصد مخزن سد پر است.

وی در خصوص سد دلیجان نیز بیان کرد: حجم مخزن این سد نیز ۹۵ میلیون مترمکعب و ورودی امسال این سد ۸ میلیون مترمکعب بوده و این در حالیست که سال قبل ۱۰ میلیون مترمکعب آب وارد این سد شده بود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی گفت: در حال حاضر ۳۰ میلیون مترمکعب آب پشت این سد هست اما مدت مشابه سال قبل این رقم، ۴۵ میلیون مترمکعب بود، در حال حاضر ۳۲ درصد حجم سد پر است.

آمری خاطرنشان کرد: در مجموع ۲۵ درصد حجم سدهای استان پر است در حالیکه سال گذشته این میزان ۴۳ درصد بود.

وی با بیان اینکه اطمینان داریم ورودی سد کمال صالح افزایش پیدا می کند افزود:  سالیانه حدود ۳۷ میلیون مترمکعب برای تامین آب شرب شهر اراک و ۵ میلیون مترمکعب نیز برای صنعت از این سد استفاده می شود و با توجه بهره مندی روستاهای شازند از این سد، ۳ میلیون مترمکعب نیز برای این روستاها مصرف می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی اضافه کرد: مقرر شده بود در سال جاری ۲۵۰ چاه پر و مسلوب‌المنفعه شود که تاکنون ۱۵۸ چاه پر شده و ۴.۲ میلیون مترمکعب صرفه جویی انجام شده است. پرونده چاه غیرمجاز در حال بسته شدن است و امیدواریم تا سال آینده بتوان این چاه ها را تعیین تکلیف کرد به گونه ای که تا پایان ۱۴۰۲ چاه غیر مجاز شناخته شده نداشته باشیم.

انتهای پیام 

دکمه بازگشت به بالا