اقتصادی

خدمات رایانش ابری و توزیع محتوای کشور ارزیابی می شود

رئیس آزمایشگاه IT پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از پروژه ملی ارزیابی خدمات رایانش ابری در راستای پایش استانداردهای خدمات شبکه ملی اطلاعات خبر داد.

به گزارش اخبار ایران من، رایانش ابری، مدلی است که به ارائه دسترسی آسان، توزیع شده و فراگیر به منابع محاسباتی تجمیعی و مشترک قابل پیکربندی، می‌پردازد. در رایانش ابری قابلیت‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات به‌عنوان خدماتی که بدون نیاز به دانش دقیق از فناوری‌های زیر ساختی و کمترین چالش مدیریتی در دسترس قرار می‌گیرد، ارائه می‌شود. با توجه به این موضوع، یکی از مسائل مهم  تمرکز چالش‌های امنیتی بر فناوری‌های نوین است و باید تأکید شود اگر چه رویکردهایی جهت بهبود امنیت سامانه‌های ابری وجود دارد اما راهکاری جامع، متناسب با پیاده‌سازی رایانش ابری در دولت الکترونیک، وجود نداشته است.

رایانش ابری خدمات گسترده‌ای را در برمی‌گیرد که هر روز کاربران با آن سر و کار دارند. این شامل خدمات مصرف‌کننده مانند Gmail یا پشتیبان‌گیری از عکس در تلفن هوشمند شماست، یا سرویس‌هایی که به شرکت‌های بزرگ امکان می‌دهد همه داده‌های خود را میزبانی کرده و تمام برنامه‌های خود را در ابر اجرا کنند. گفتنی است این فناوری از پنج لایه کاربر، نرم افزار، ‌بستر، زیر ساخت و سرور تشکیل شده است.

یک مفهوم اساسی در مورد محاسبات ابری این است که مکان سرویس و بسیاری از جزئیات مانند سخت‌افزار یا سیستم‌عامل که روی آن کار می‌کند تا حد زیادی برای کاربر مجهول است. همچنین استعاره ابر از تعریفی قدیمی در شبکه مخابراتی گرفته‌ شده که در آن شبکه تلفن عمومی (و بعداً اینترنت) غالباً به‌ عنوان ابر نمایش داده می‌شد تا بیان کند که این موضوع شبیه ابر درونش مخفی است و دانستن آن برای کاربر مهم نیست.

شرکتی که در زمینه اجرا و تأمین امنیت این خدمات تخصص دارد، احتمالاً مهارت‌های بهتری دارد و کارکنان با تجربه‌تری از یک تجارت کوچک می‌تواند استخدام کند؛ بنابراین سرویس‌های ابری می‌توانند یک سرویس ایمن‌تر و کارآمدتر را برای کاربران نهایی ارائه دهند.

نکته قابل توجه این است که سرویس‌های رایانش ابری از مقیاس‌پذیری بسیار بالایی برخوردارند که سبب می‌شود تا کاربر در هر زمان که تمایل داشته باشد منابع در دسترس را کاهش و یا افزایش دهد به این صورت که هر زمان اگر مثلاً به دلیل بازدید فراوان از سایت، به منابع بیشتری نیاز داشته باشد، فناوری رایانش ابری به صورت کاملاً اتوماتیک پهنای باند در دسترس را بیشتر می‌کند تا از این طریق مطمئن شود که در زمان پردازش با مشکل مواجه نمی‌شود.

در این راستا به تازگی رئیس آزمایشگاه IT پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از پروژه ملی ارزیابی خدمات رایانش ابری در راستای پایش استانداردهای خدمات شبکه ملی اطلاعات خبر داد.

مهدی حسین پور-رییس آزمایشگاه IT پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباطات- با اشاره به پروژه ملی آزمایشگاه ارزیابی خدمات رایانش ابری و خدمات توزیع محتوای کشور اظهار کرد: آزمایشگاه ارزیابی خدمات توزیع محتوا و رایانش ابری، با هدف ارزیابی کیفیت ارائه خدمات توزیع محتوا و رایانش ابری در کشور ایجاد شده است.

وی همچنین با اشاره به جزئیات این پروژه گفت: این سامانه امکان ارزیابی کیفیت نحوه توزیع محتوا بر اساس پارامترهای کیفیت سرویس شبکه در مکان های مختلف کشور و افزایش سرعت بارگذاری وب ‌سایت‌های استفاده‌کننده از خدمات توزیع محتوا را دارا است.

حسین پور افزود: در این سامانه همچنین، نحوه ارائه خدمت رایانش ابری در بخش‌های مختلف مربوطه شامل زیرساخت فیزیکی، کیفیت و سرعت ارائه خدمات، ویژگی هایی امنیتی و قابلیت‌های کسب و کاری ارزیابی و مورد سنجش قرار می‌گیرند.

رئیس آزمایشگاه IT پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره نحوه ارزیابی خدمات رایانش ابری و خدمات توزیع محتوای کشور در سامانه مذکور، توضیح داد: ارزیابی خدمات فوق به دو صورت خودکار و مبتنی بر پارامترهای استخراج شده توسط موتورهای نرم‌افزاری و عینی مبتنی بر تجربه افراد خبره این حوزه‌ها انجام می‌شود. در بخش اتوماتیک موتورهای نرم‌افزار به صورت خودکار و در زمان‌های مشخص، کیفیت سرویس را رصد و نتایج را در سامانه ارائه می‌کنند.

وی در پایان بیان کرد: در بخش دیگر ارزیابی افراد خبره، آزمون‌هایی که نیازمند تجربه و دانش افراد خبره دارد را انجام و نتایج را در سامانه ثبت می‌کنند، همچنین تلفیق دو ارزیابی خودکار و عینی، دقت نتایج ارزیابی را در سامانه بالا برده و نتایج آن را قابل استنادتر می کند.  

لازم به ذکر است نمایش متوسط کیفیت خدمات، مشاهده اطلاعات مربوط به ارائه دهندگان خدمات cloud و خدمات CDN، ثبت درخواست آزمون کارکردی (غربالگری) برای ارائه‌دهندگان خدمات ابری و CDN از جمله امکانات این سامانه است که ذی نفعان آن، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای رصد شبکه ملی اطلاعات، اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت در راستای رصد ارائه سرویس، اپراتورهای ارائه دهنده خدمات ابری و اپراتورهای ارائه دهند خدمات توزیع محتوا(CDN) هستند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا