اقتصادی

کدام سدها کمتر از سال قبل آب دارند؟

بر اساس آخرین آمار اعلام شده، ۳۴ سد از سدهای مهم کشور نسبت به سال قبل کمتر آب دارند.

به گزارش اخبار ایران من، آمار بهره برداری از سدهای مخزنی کشور تا ۷ مردادماه نشانگر پرشدگی تنها ۵۵ درصد مخازن سدهای کشور است. براساس این آمار، میزان ورودی مخازن کل کشور از ابتدای سال آبی تاکنون معادل ۳۷ میلیارد و ۲۴۰ میلیون مترمکعب بوده که در قیاس با سال گذشته که عددی معادل ۲۹ میلیارد و ۱۱۰ میلیون مترمکعب بوده ۲۸ درصد رشد داشته است. همچنین میزان کل خروجی سدهای کشور نیز نسبت به سال قبل با ۱۴ درصد افزایش مواجه بوده است.

حجم آب موجود مخازن اکنون ۲۷.۱۲ میلیارد مترمکعب ثبت شده که این عدد نسبت به سال قبل که عددی معادل ۲۲.۸۰ میلیارد مترمکعب بوده ۱۹ درصد افزایش یافته است.

کدام سدها کمتر از سال قبل آب دارند؟

وضعیت برخی از سدهای مهم کشور بیانگر این است که در ۳۳ سد نسبت به سال قبل با کاهش حجم مخزن مواجه هستیم، به طوری که در مجموع ۱۳ سد دریاچه ارومیه هفت درصد، سدهای پنج‌گانه تهران شش درصد، در سد دوستی و طرق خراسان رضوی به ترتیب ۵۹ و ۶۰ درصد با کاهش حجم مخزن مواجه هستیم.

همچنین در سد ۱۵ خرداد حوزه قمرود ۳۹ درصد، در سد یامچی و سبلان استان اردبیل به ترتیب ۹ و ۳۰ درصد با کاهش حجم مخزن مواجه هستیم.

سد ارس، خداآفرین، ستارخان در استان آذربایجان شرقی به ترتیب سه، ۱۴ و ۲۵ درصد کاهش حجم مخزن دارند و در سد بارون و آغ چای استان آذربایجان غربی ۱۱ و ۳۴ درصد حجم مخزن نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

در سه سد استقلال، شمیل و نیان و سد سرنی به ترتیب ۴۵، ۶۹ و ۶۶ درصد حجم مخازن کاهش یافته است. سد شهر بیجار استان گیلان ۱۵ درصد، سد نهرین خراسان رضوی ۳۵ درصد، سد دامغان استان سمنان ۲۰ درصد و سد شیرین دره خراسان شمالی ۳۸ درصد با کاهش حجم مخزن مواجه است.

در سد وشمگیر، گلستان، بوستان، استان گلستان میزان حجم کاهش مخازن سد نسبت به سال قبل ۷۴ درصد، در سد درودزن، ملاصدرای، سلمان فارسی، رودبال داراب به استان فارس به ترتیب یک، دو و ۹۴ درصد با کاهش حجم مخزن مواجه هستیم.

همچنین در سد داریان، گاوشان، سلیمانشاه، استان کرمانشاه نیز ۲۱، پنج و ۱۶ درصد حجم مخازن سدها کاهش یافته و در چاه‌ نیمه‌های استان سیستان و بلوچستان با ۶۱ درصد کاهش حجم مخزن مواجه هستیم. همچنین در این استان سد ریزدان با ۱۳ درصد و سد خیرآباد با ۹ درصد کاهش حجم مخزن مواجه است.

کدام سدها کمتر از سال قبل آب دارند؟

همچنین ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۰۷ میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۴۱.۲ میلیمتر) ۱۴ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۹۱ میلیمتر) ۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کدام سدها کمتر از سال قبل آب دارند؟

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا