اقتصادی

کاهش ۷۰درصدی هزینه تعویض باتری‌های ایستگاه‌های مخابراتی BTS موبایل/امکان احیای چندین‌باره باتری

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از روش احیای الکتروشیمیایی باتری‌، اقدام به احیای چندین باره باتری‌های صنعت مخابرات کردند که به گفته آنها استفاده از این روش موجب کاهش ۷۰ درصدی هزینه‌ها خواهد شد.

حسین ادیبی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با اخبار ایران من با بیان اینکه با توسعه فناوری‌های مرتبط با احیای الکتروشیمیایی باتری‌ها، خدمت انحصاری به مشتریان خود ارائه می‌دهیم، گفت: باتری‌های غیر قابل استفاده که عموما مربوط به صنعت مخابرات هستند (دارای مصرف بالا) را دریافت می‌کنیم و از طریق احیای الکتروشیمایی، آنها را بازیافت کرده و به چرخه مصرف باز می‌گردانیم. این باتری‌های احیاء شده، ۱۰۰ درصد با نمونه اولیه باتری‌های نو برابری می‌کنند.

ادیبی با تاکید بر اینکه باتری‌های احیاءشده که به مشتریان ارائه می‌شوند، بر اساس دیتاهای اولیه باتری‌های نو هستند، ادامه داد: احیای باتری و بازگشت مجدد آن به چرخه مصرف، موجب کاهش ۷۰ درصد هزینه‌های استفاده باتری در صنعت می‌شود؛ چرا که هزینه تکنولوژی احیای باتری ۳۰ درصد قیمت یک باتری نو است.

وی حفظ محیط زیست را از دیگر دستاوردهای این محصول دانش‌بنیان نام برد و یادآور شد: از آنجایی که سرب اثرات مخربی برای محیط زیست دارد، ما این روش را برای بازیافت باتری‌ها مورد استفاده قرار دادیم.

مدیر عامل این شرکت در خصوص فناوری مورد استفاده در این طرح، توضیح داد: احیای باتری‌ها بر اساس پروسه الکتروشیمیایی است و بر اساس آن باتری‌های فرسوده را طی چندین مرحله احیاء، به وضعیت اولیه آنها برای مصرف باز می‌گردانیم.

وی اضافه کرد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که برای باتری‌ها رخ می‌دهد، سولفاته شدن ورقه‌های سربی آن‌ها است. ما این سولفاته‌ها را بر اساس روش الکتروشیمیایی از روی صفحات سربی به صورتی که به این صفحات آسیبی وارد نشود، پاک می‌کنیم و از این روش اقدام به احیای باتری‌ها می‌کنیم.

ادیبی با بیان اینکه این خدمات در حال ارائه شدن به صنعت مخابراتی کشور است، گفت: با شرکت همراه اول یک قرارداد ۱۰ هزار سلولی را منعقد کردیم که تاکنون ۵ هزار سلول باتری را برای آنها احیاء کرده‌ایم. این باتری‌ها در ایستگاه‌های مخابراتی BTS موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی گفت: ما برای احیای این باتری‌ها در سایت‌های آنتن‌های موبایل که دارای پراکندگی زیادی هستند، حاضر می‌شویم و باتری‌ها را دریافت می‌کنیم و فرآیند احیای آنها در کارخانه ما انجام می‌شود و در نهایت باتری‌های احیاء شده در ایستگاه‌ها نصب می‌شوند. این روش صرفه اقتصادی زیادی برای شرکت‌های مخابراتی دارد.

ادیبی اظهار کرد: علاوه بر آن با مخابرات زیر ساخت نیز همکاری‌هایی داشتیم و طی آن ۳ هزار آمپر باتری احیاء شد.

به گفته وی، این محققان موفق شدند دوبار از این فرآیند برای احیای یک باتری استفاده کنند؛ به این معنا که یک بار با پایان یافتن طول عمر باتری، این باتری‌ها به این شرکت ارجاع داده شدند و بعد از ۵ سال که عمر آن‌ها دوباره پایان یافت، مجددا این باتری‌ها در این شرکت با روش الکتروشیمیایی تحت فرآیند احیاء قرار گرفتند.

ادیبی تاکید کرد: بسته به کیفیت اولیه باتری، چندین بار از این روش برای احیای باتری‌ها بهره برده‌ایم.

وی با بیان اینکه این روش احیاء باید در کارخانه انجام شود،‌ گفت: ولی برای یکسری از صنایع مانند مخابرات زیر ساخت، احیاء در محل را اجرایی کردیم، چرا که باتری‌های آنها دارای آمپر و وزن بالایی هستند و ما این خطر را می‌دیدیم که این باتری‌ها در حین حمل، آسیب ببینند.

ادیبی افزود: دستاورد آینده دیگری که داریم، احیای باتری‌های لیتیومی است که ۹۰ درصد توسعه این طرح را در واحد تحقیق و توسعه این شرکت طی کردیم و در مراحل نهایی قرار داریم.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه احیای باتری‌های لیتیومی دارای فناوری‌های خاصی است، گفت:‌ ما همچنین قادر به احیای باتری‌های نیکل-کادمیومی نیز هستیم. این باتری‌ها بیشتر در صنعت حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه تمرکز این طرح بر باتری‌های مخابراتی است و باتری‌های موبایل و لپ‌تاپ را شامل نمی‌شود، یادآور شد: تمرکز برنامه‌ریزی ما بیشتر بر ذخیره انرژی مخابراتی است. در فاز بعدی نیز تولید باتری‌های لیتیومی را در دستور کار قرار داریم.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا