علمی

با این راهکار ساده به آسودگی بخوابید

آفتاب‌‌نیوز :

محققان دانشگاه استرالیای جنوبی، پیوندی شگفت‌انگیز را نشان دادند. آنان دریافتند که نحوه ساختار روز به‌طور قابل‌توجهی بر کیفیت خواب ما تأثیر می‌گذارد و ورزش نقش اصلی را بازی می‌کند.

به نقل از ارث، خواب برای سلامتی و تندرستی ضروری است. در حالی که اهمیت اساسی خواب در تمام سنین ثابت است و عوامل مؤثر بر آن، همچنین الگوها و پیامدهای آن، می‌تواند بین کودکان و بزرگسالان متفاوت باشد.

خواب ضعیف با طیف گسترده‌ای از پیامدهای منفی سلامتی مرتبط است. اهمیت خواب برای سلامتی، با تلاش‌ها و مداخلات برای ارتقای خواب به‌طور فزاینده‌ای به‌عنوان یک اولویت بهداشت عمومی مورد توجه قرار گرفته است.

کارشناسان بررسی کردند که چگونه فعالیت‌های روزانه بر کیفیت خواب بیش از ۲۵۰۰ شرکت‌کننده استرالیایی ازجمله کودکان و بزرگسالان، تأثیر می‌گذارد. محققان برنامه روزانه ۲۴ ساعته شرکت‌کنندگان را بررسی کردند و الگوهای فعالیت آنان را با جنبه‌های مختلف کیفیت خواب مقایسه کردند.

این تحقیق بر روی چندین فعالیت روزانه ازجمله خواب، نشستن، ورزش سبک و ورزش متوسط تا شدید متمرکز شد. محققان ارتباط قوی بین نحوه گذراندن روز و میزان خواب افراد پیدا کردند. این امر هم در مورد مدت زمان خواب و هم احساس آنان پس از خواب صدق می‌کند.

نتایج نشان داد، نحوه انتخاب افراد برای گذراندن وقت خود در طول روز می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر سلامت خواب آنان تأثیر بگذارد.

محققان اظهار کردند که اگر کودکان و بزرگسالان فعالیت بدنی متوسط تا شدید را افزایش دهند، احساس خستگی کمتر، مشکل خواب کمتر و خواب با کیفیت بهتری خواهند داشت.

برای کودکان، میزان خواب و مدت زمانی که در حالت نشسته می‌گذرانند، برای خواب موثر بسیار مهم است. ورزش سبک نیز در کارایی و ثبات خواب آنان نقش دارد اما لزوماً بر زمان خواب تأثیر نمی‌گذارد. برای بزرگسالان، ورزش متوسط تا شدید تنها فعالیتی است که به‌طور قابل‌توجهی با خواب رضایت‌بخش مرتبط است و نشان می‌دهد که فعالیت بدنی به ویژه برای سلامت خواب بزرگسالان مهم است.

فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی سریع، دویدن، شنا یا دوچرخه‌سواری که ضربان قلب شما را بالا می‌برد، می‌تواند کیفیت خواب را به خصوص برای بزرگسالان بهبود بخشد.

اطمینان حاصل کنید که هر شب به اندازه کافی بخوابید اما از زیاد خوابیدن اجتناب کنید.

به برنامه خواب پایبند باشید و بدانید که فعالیت بدنی سبک در طول روز، مانند بالا رفتن از پله‌ها یا انجام حرکات کششی نیز می‌توانند به الگوی خواب بهتر شما کمک کنند.

این مطالعه در مجله Sleep Health منتشر شده است.

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا