اقتصادی

کاهش حوادث شغلی با ایجاد قرارگاه ایمنی در کارگاه‌

ایجاد قرارگاه ایمنی در محیط کار موجب کاهش حوادث شغلی و حفظ و صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور می‌شود.

به گزارش اخبار ایران من، موضوع ارتقای ایمنی به منظور کاهش حوادث ناشی از کار یکی از مطالبات اساسی جامعه کارفرمایی و کارگری به شمار می‌رود. ایمنی و بهداشت محیط کار نیازمند مشارکت معنادار همه شرکای اجتماعی و دولت‌هاست و این امر علاوه بر بهبود ارتقای شاخص‌های ایمنی و سلامت در محیط کار، زمینه تحقق رفاه اجتماعی کارگران و جامعه را در پی خواهد داشت.

در دولت سیزدهم و طی ۲.۵ سال گذشته اقدامات موثری در حوزه کاهش حوادث کار و ارائه آموزش‌های ایمنی به منظور رعایت نکات ایمنی در کارگاه‌ها صورت گرفته که موجب کاهش‌ آمار تلفات و حوادث ناشی از کار شده است.در دولت سیزدهم و طی ۲.۵ سال گذشته اقدامات موثری در حوزه کاهش حوادث کار و ارائه آموزش‌های ایمنی به منظور رعایت نکات ایمنی در کارگاه‌ها صورت گرفته که موجب کاهش‌ آمار تلفات و حوادث ناشی از کار شده است.

کارشناسان بر این باورند که صیانت از نیروی کار موجب رشد و تعالی بنگاه و افزایش بهره‌وری آن می‌شود و زمینه حمایت از پایداری مشاغل و حفظ اشتغال در بنگاه‌ را فراهم می‌کند.

در حال حاضر مسئولیت ایمنی محیط کار و نظارت بر آن بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و به منظور رعایت ایمنی در محیط کار، حضور بازرسان کار جهت بازدید از محل و انجام نظارت امری ضروری است. بحث پیشگیری از حوادث کار و پیروی از آئین‌نامه‌های قانونی از اهداف بازرسان کار به شمار می‌رود که در کاهش هزینه‌های اضافی ناشی از حوادث موثر است.

در همین راستا به مناسبت دهه مبارک فجر «قرارگاه آموزش ایمنی و توانمندسازی کارفرمایان کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر» همزمان با اجرای مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی شماره ۱۵۵ سازمان جهانی کار راه‌اندازی و همایشی با این عنوان همزمان در ۳۱ استان کشور با رویکرد ارائه دوره آموزشی ویژه کارفرمایان کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر به منظور آشنایی با قوانین و مقررات ایمنی کار برگزار شد.

کاهش حوادث شغلی با ایجاد قرارگاه ایمنی در کارگاه‌

حبیب الله جلیلی – رییس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا از ابلاغ طرح قرارگاه آموزش ایمنی کار در کشور توسط وزیر کار خبر داد و گفت: با این ابلاغ مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها به عنوان رؤسای قرارگاه آموزش ایمنی کار در استان‌ها تعیین شدند.

با ابلاغ طرح قرارگاه آموزش ایمنی کار در کشور، مدیران ادارات کار استانی به عنوان رؤسای قرارگاه آموزش ایمنی کار در استان‌ها تعیین شده و پیگیری تهیه و تدوین برنامه‌های عملیاتی قرارگاه در حوزه بهداشت کار و آموزش ایمنی کارگاه‌های کوچک در استان‌ها را عهده‌دار خواهند بود.وی برگزاری همایش مذکور را یادآور شد و گفت: همایش تبیین قرارگاه آموزش ایمنی کار در کارگاه‌های کوچک و نواختن نمادین زنگ قرارگاه ایمنی با هدف ایجاد نهضت فراگیر آموزش ایمنی در کشور صورت گرفت که به دنبال همایش مذکور، دبیرخانه قرارگاه در مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار با هدف فراهم کردن طرح جامعی از اهداف، ضروریات، شاخص‌ها و ترکیب این قرارگاه در سطح ملی و استانی ایجاد شد.

آنطور که جلیلی گفته مهم‌ترین وظیفه دبیرخانه ستادی، آغاز به کار دبیرخانه نظارتی در ستاد و پیگیری تشکیل آن در مراکز استان‌ها، تهیه و تدوین برنامه‌های عملیاتی قرارگاه در حوزه آموزش ایمنی و بهداشت کار و ابلاغ آن به استان‌ها، برگزاری نشست‌های توجیهی و نشست‌های علمی با اعضای دبیرخانه ستاد، رؤسا و دبیران متناظر استانی، نظارت بر عملکرد استان‌ها و ارائه گزارش از دستاوردهای قرارگاه به صورت منظم و دوره‌ای است و دبیرخانه‌های متناظر در استان‌ها پس از تشکیل، وظیفه راهبری و اجرای برنامه‌های تبیینی و ابلاغی ستاد را در حوزه آموزش ایمنی کارگاه‌های کوچک در استان‌ها عهده‌دار خواهند بود.

در حال حاضر راه‌اندازی مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت کار بستر استفاده از ظرفیت متخصصان این حوزه برای ارتقاء دانش فنی کارگران را به منظور کاهش حوادث و خسارات فراهم می‌کند.

مطابق آمارها بیش از ۲۰۰۰ مشاور حفاظت فنی و خدمات ایمنی در کشور مشغول فعالیت هستند که از ظرفیت و توان آنها در این حوزه باید بهره‌گیری مناسب صورت گیرد. 

به گزارش اخبار ایران من، بی‌تردید ایجاد قرارگاه ایمنی در محیط کار یک فرصت مغتنم برای ایجاد ساختار منظم، منضبط و کارآمد در راستای ساماندهی نظام آموزش ایمنی نزد کارگاه‌های کوچک خواهد بود و موجب کاهش حوادث شغلی و ارتقاء، حفظ و صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور خواهد شد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا