فرهنگی

کتاب صوتی اهمیت کتاب چاپی را کاهش نمی‌دهد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، آئین رونمایی از ۷۵ کتاب گویای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با حضور سردار علی فضلی جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علی بخشی زاده معاون صدای سازمان صداوسیما، سردار مزینانی مسئول تبلیغات قرارگاه خاتم‌الانبیاء در دوران دفاع مقدس، سردار علی‌محمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و مهدی شاملو مدیر رادیو ایران صدا در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

سردار نایینی در ابتدای این‌مراسم گفت: کتاب میراث فرهنگی و علمی یک کشور، یک هدیه ارزشمند و فاخر است. آثار متنی به‌ویژه آثار محققانه تاریخی موهبت الهی برای تاریخ، فرهنگ، تمدن و تعالی جامعه است. مطالعه کتاب متنی و نوشتاری ارزش فوق‌العاده و غیر جایگزین دارد. گاهی در مطالعه کتاب یک‌سری محدودیت‌ها وجود دارد که کتاب صوتی این محدودیت‌ها را ندارد. در واقع صوتی بودن کتاب بسیاری از محدودیت‌های مطالعه کتاب را برمی‌دارد.

وی افزود: کتاب وقتی از خواندن به گوش‌کردن تبدیل می‌شود، افراد اهل مطالعه محدودیت استفاده از کتاب را در زمان و مکان ندارند. در هر سن و سال یا در هر موقعیتی باشیم، فایل صوتی کتاب به شما کمک می‌کند تا بتوانید در هرزمانی تمرکز کافی داشته باشید. به‌ویژه زمانی که متن خواندنی و روان می‌شود و گوینده با مهارت در سخنوری متن را می‌خواند. شما احساس می‌کنید شنونده یک نمایشنامه رادیویی و یک روایت داستانی هستید.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران در ادامه سخنان خود گفت: کتاب‌های صوتی با حس و حال و باانگیزه و اعتقاد و هنرمندانه تولید می‌شوند. کتاب‌های صوتی، تصویر واضحی از موقعیت‌ها و شخصیت‌ها انتقال می‌دهد، هنگام گوش دادن به کتاب‌های صوتی، درک احساسی افزایش می‌یابد. وقتی روایتگر به قسمت هیجان‌انگیز داستان می‌رسد با هیجان مطالب را بیان می‌کند. چنین بیانی باعث افزایش هیجان شما می‌شود. با شنیدن صدای راوی شما احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنید.

۹۵ اثر از آثار مرکز اسناد دفاع مقدس گویا شده‌اند

سردار نایینی گفت: صوتی‌کردن کتاب‌هایی که روایت جهاد و شهادت است برای هنرمندان آن، ارزش مضاعف دارد. صوتی‌کردن و تبدیل کتب تاریخی و پژوهشی به اثر شنیدنی سخت‌تر از کتاب خاطره و داستان است. این‌کار را عزیزان ما در کتاب گویای ایران صدا انجام داده‌اند و برای تولید هر اثر صوتی یک سناریو و کارگردانی خوب داشته‌اند. کتاب صوتی اهمیت کتاب چاپی را کاهش نمی‌دهد، خواندن کتاب حتماً باید ترویج شود که متأسفانه نرخ کتاب‌خوانی پایین است و سرانه مطالعه در ایران ۵/ ۱۲ دقیقه در شبانه‌روز گفته شده است. حدود ۶۰ درصد مردم ایران کتاب غیر درسی مطالعه نمی‌کنند. بسیاری از آثار ارزشمند در نوبت اول چاپ با تیراژ کم می‌ماند. این مشکل در آثار پژوهشی و تاریخی بیشتر از کتاب‌هایی است که روایت عمومی‌تر، خواندنی‌تر یا داستانی و خاطره محور دارند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در ادامه گفت: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس علاوه بر تولیدات پژوهشی، در چند سال اخیر تولیدات متنوعی بر بستر رسانه‌ها داشته است. تولید کتاب‌های گویا، انتشار نسخه الکترونیک کتاب‌ها و روزشمارهای دفاع مقدس، تولید ویدئو از صوت فرماندهان شهید در هدایت عملیات‌ها برای انتشار در فضای مجازی که عمدتاً برای نخستین بار منتشر شده‌اند از این دسته از تولیدات بوده اند که با استقبال گسترده‌ای مواجه شده است.

وی در پایان گفت: از آغاز همکاری بسیار خوب در یک دوره چهارساله با شبکه رادیویی ایران صدا تعداد ۹۵ اثر تا بهمن ۱۴۰۲، از طریق وبگاه و نیز نرم‌افزار کاربردی ایران صدا پخش و در اختیار عموم مخاطبان قرار گرفته است. در دو سال اخیر چهل کتاب قبل از صوتی شدن بازنویسی شده است. این آثار در چهار گروه تاریخ شفاهی دفاع مقدس، شرح عملیات‌ها، بیان خاطره‌ها و معرفی فرماندهان شهید دسته‌بندی می‌شوند. آثار مرتبط با فرماندهان نامداری چون شهید سلیمانی و شهید حسن باقری از آثار پرمخاطب و موردتوجه در میان این چهار گروه کتاب صوتی بوده است.

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا