علمی

فعالیت ۳۰۰۰ آمبولانس بالای ۱۵ سال عمر مفید در اورژانس کشور

اخبار ایران من/همدان رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: در حال حاضر فرسودگی ناوگان آمبولانس اورژانس کشور یکی از مشکلات اورژانس بوده و در این رابطه ۳۰۰۰ دستگاه آمبولانس بالای ۱۵ سال عمر مفید دارند که هزینه کردن برای آنها اتلاف منابع است.

دکتر جعفر میعادی‌فر، شامگاه سه‌شنبه ۷ شهریور با حضور در اسدآباد به منظور افتتاح پنج  پروژه حوزه دانشکده علوم پزشکی در نشست با مسئولان شهرستان، اظهار کرد: در حال حاضر در سطح کشور ۳۲۰۰ پایگاه امداد شهری و جاده‌ای برای ارائه خدمات به مردم در  اقصی نقاط کشور در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه طی پنج سال گذشته هیچ آمبولانسی وارد ناوگان سازمان اورژانس کشور نشده و آمبولانس‌های این سازمان تقریبا کارآیی خود را از دست داده اند، افزود: خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ با تلاش دولت و مجلس اعتبار خوبی برای تأمین آمبولانس گذاشته شده و در برنامه هفتم توسعه هم اعتبار خوبی را کمیسیون تلفیق مصوب کرده که امیدواریم در صحن مجلس هم اتفاق بیفتد و روند تأمین اعتبار آمبولانس و تجهیزات پزشکی به‌روز برای سازمان وجود داشته باشد.

وی در ادامه از اختصاص ۳۵۰۰  میلیارد تومان اعتبار برای خرید آمبولانس در سال‌جاری خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰۰ دستگاه آمبولانس جدید برای مناقصه گذاشته و برنده شده و هفته گذشته ثبت سفارش صورت گرفته که با حل شدن مشکل ارزی آن این آمبولانس‌ها تحویل داده خواهند شد.

میعادی‌فر ادامه داد: در برنامه امسال ۱۵۰۰ دستگاه آمبولانس پیش بینی کردیم که بخشی از  این آمبولانس‌ها برای بیمارستان ها و بخش بیشتر برای فوریت‌های پزشکی سطح کشور با توجه به تراکنش آنها توزیع شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در استخدام مهرماه سال جاری ۳۵۰۰ نفر وارد مجموعه سازمان اورژانس در سراسر کشور  خواهند شد که یکی از کارهای مهم به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش در حال گرفتن دانشجو در ۹۰ محل رشته فوریت‌های پزشکی در مقاطع کاردانی و کارشناسی هستیم، افزود: در یکی دو سال گذشته دانشگاه تیپ یک هم دانشجوی رشته فوریت‌های پزشکی می‌گیرد که این امر موجب آن خواهد بود افراد تیزهوش متعددی وارد مجموعه سازمان اورژانس کشور شوند.

میعادی‌فر ادامه داد: اعتقاد ما این است که دانشجویان فوریت‌های پزشکی بومی باشند و از جای دیگر نیازهای استان و شهرستان تأمین نشود و با جدیت پیگیر این امر مهم هستیم.

وی در رابطه با ساختمان مرکزی اورژانس شهرستان اسدآباد نیز گفت: ساختمان مرکزی اورژانس شهرستان اسدآباد را پیگیر هستیم و در این رابطه مشارکت خیرین نیز ضرورت دارد ضمن اینکه پایگاه‌های امداد جاده‌ای شهری و روستایی سطح شهرستان را نیز کمک خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه در سازمان اورژانس کشور تلاش می‌کنیم برای رسیدن بر سر بالین بیمار مدیریت زمان را در زمینه ارائه خدمات برای کاهش آسیب پذیری داشته باشیم، خاطرنشان کرد: دانشکده علوم پزشکی شهرستان در حال حاضر تنها در مقطع کاردانی دارای رشته فوریت‌های پزشکی برای دانشجویان خود بوده که برای رشته کارشناسی فوریت‌های پزشکی این دانشکده انتظار است دانشکده علوم پزشکی شهرستان تلاش پیگیری لازم را داشته باشد ضمن اینکه ما نیز در دریافت مجوز رشته کارشناسی فوریت‌های پزشکی این دانشکده کمک خواهیم کرد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس هم اظهار کرد: پیش از این قول یک دستگاه اتوبوس آمبولانس را این سازمان به شهرستان داده بود که اختصاص این اتوبوس آمبولانس به شهرستان را از رئیس سازمان اورژانس خواستاریم.

کیومرث سرمدی‌واله افزود: با توجه به قرار گرفتن شهرستان اسدآباد در محور بزرگراه کربلا سختی ها و مشکلات بسیاری در این مسیر وجود دارد که در این رابطه تقویت پایگاه‌های امداد جاده ای و شهری سطح شهرستان ضرورت دوچندان خواهد داشت.

فرماندار اسدآباد هم با بیان اینکه ۷۰ درصد زائران عتبات عالیات در ایام اربعین از محور اسدآباد تردد دارند، خاطرنشان کرد: گردنه اسدآباد به عنوان یکی از حادثه خیزترین محورهای سطح کشور بوده که با اجرای پروژه نصب نیوجرسی در این گردنه خوشبختانه آمار تصادفات رخ به رخ و تصادفات بزرگ و منجر به مرگ در این محور حذف شده و به صفر رسیده و همین امر گردنه اسدآباد را از لیست ۱۰جاده مرگ‌بار کشور خارج کرده است.

حسین‌علی شرکایی یادآور شد: در همین رابطه می‌طلبد فوریت‌های پزشکی شهرستان اسدآباد به نسبت سایر شهرستان ها و محورها تقویت بیشتری شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی اسدآباد هم با بیان اینکه در این شهرستان هفت پایگاه امداد فوریت‌های پزشکی شامل پنج پایگاه امداد جاده ای و دو پایگاه امداد شهری در مجموع با حدود ۵۰ نیرو و سه کد پشتیبان دارای فعالیت هستند، گفت: دانشکده علوم پزشکی اسدآباد از سال ۹۶ انتزاع یافته و در حال حاضر در این دانشکده دانشجویان در سه رشته تحصیلی از جمله رشته کاردانی فوریت‌های پزشکی در حال تحصیل هستند که دریافت مجوز کارشناسی فوریت‌های پزشکی برای این دانشکده را نیز پیگیریم.

نبود جراح مغز و اعصاب در اسدآباد

دکتر الهه عزتی با بیان اینکه در حال حاضر نبود جراح مغز و اعصاب یکی از نیازهای مهم این شهرستان به شمار می ‌رود، اظهار کرد: متأسفانه به علت نبود پزشک متخصص جراح مغز و اعصاب به ناچار بیماران این حوزه را به مرکز استان اعزام می‌کنیم.

وی یادآور شد: روزانه ۱.۵ تا دو اعزام بیمار از بیمارستان شهرستان به مرکز استان انجام می‌شود که اکثرا بیماران نوروسرجری بوده و نبود جراح مغز اعصاب موجب انتقال این بیماران به مرکز استان می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه جذب پزشک متخصص جراح مغز و اعصاب در شهرستان توسط دانشکده علوم پزشکی نیازمند  امکانات و تجهیزات کامل پزشکی جراحی مغز و اعصاب است، گفت: با تأمین اعتبارات لازم برای فراهم کردن تجهیزات کامل پزشکی جراحی مغز و اعصاب می‌توان نسبت به جذب پزشک در این رابطه اقدام کرد. 

عزتی با بیان اینکه خوشبختانه زمان حضور بر بالین بیمار در سال جاری به نسبت سال گذشته توسط فوریت‌های پزشکی شهرستان کاهش داشته است، اضافه کرد: در حال حاضر زمان حضور همکاران فوریت‌های پزشکی شهرستان بر بالین بیمار در این شهرستان هفت دقیقه و ۳۰ ثانیه است.

وی ادامه داد: سالانه ۱۸۰ هزار نفر ورودی اورژانس شهرستان اسدآباد بوده که از این تعداد ورودی ۲۰ درصد بیماران بستری می‌شوند.

وی فرسودگی ناوگان آمبولانس دانشکده علوم پزشکی این شهرستان را یکی از مشکلات این دانشکده دانست و گفت: در حال حاضر ۱۰ دستگاه آمبولانس در سطح پایگاه‌های فوریت پزشکی امداد جاده‌ای و شهری این شهرستان فعالیت دارند ضمن اینکه دو دستگاه آمبولانس نیز مربوط به  بیمارستان شهرستان است.

انتهای پیام

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا