اقتصادی

با تانکر آب نمی توان دام ها را سیراب کرد

یکی از اعضای سازمان کشاورزی آزادگان با اشاره به اینکه خوزستان خواهان آب آشامیدنی ، کشاورزی و دام است ، گفت: مشکلات آب آشامیدنی سالهاست که در منطقه وجود دارد. با خرید آب می توان مشکل آب آشامیدنی را حل کرد ، اما شخصی که 400 حیوان خانگی دارد نمی تواند آب بخرد یا مخزن آب را تأمین کند. نیازی به آوردن آب با مخزن و ماشین نیست. برای چند روز در شب می تواند آب را تأمین کند؟ ما باید از آب های کرخه محافظت کنیم ، حقوق آب تالاب های هورالعظیم باید به طور جداگانه توسط بخش کشاورزی در نظر گرفته شود. حقوق آب در کرخه نیز باید به جز محصولات زراعی که غذای زیادی می خورند ، در فصل کاشت تضمین شود.

حسین مرمضی در مصاحبه با اخبار ایران من گفت تعداد دقیق گاومیش ها کشته نشده اند ، اما به نظر می رسد بیش از 100 بوفالو در دره آزادگان مرده اند. “از آنجا که آب سالم به مزارع نمی رسید و آبهای رودخانه کرخه سبت کوتاه شد و دامها ، از جمله گوسفند ، گاو و گاومیش ، از تشنگی مردند.

وی ادامه داد: بوفالو باید روزانه دو بار وارد آب می شد و این باعث خنک شدن بدن آنها می شد ، اما چون آب نبود ، بوفالو وارد گل شد و بسیاری از آنها به گل چسبیدند و گم شدند.

ساخت سد و انتقال آب کرخه را به ساحل آورد

رئیس تشکل های کشاورزی آزادگان افزود: آب رودخانه کرخه از ابتدای سوسنگرد تا انتهای سوسنگرد قطع شد. ساخت سد و انتقال آب این مشکل را ایجاد کرد. ما شش یا هفت سال است که به این امر هشدار می دهیم. قبل از رسیدن سد باید در مورد مدیریت آب بحث شود. در آنجا ، بسیاری از شاخه ها قطع شدند. مردم و مافیای آب سدهای خود را ساختند ، شاخه ها را کور کردند و آنها را به مناطق دیگر منتقل کردند. علاوه بر این ، چندین مجوز برای احداث چاه در ایلام ، کرمانشاه ، همدان و ملایر اعطا شد. از طرف دیگر ، با افزایش اتلاف آب در زمین ، آب های سطحی به راحتی تخلیه می شوند.

مجوزهای غیر مجاز برای احداث چاه به حالت تعلیق درآمده است

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان برق کرخه ، ورود 18 متر مکعب و خروجی آن 68 تا 130 متر مکعب است ، گفت: دادن مجوز ساخت چاه و برداشت غیرقانونی آب باید متوقف شود. علاوه بر این باید انتقال آب کرخه به مناطق دیگر یعنی لرستان از لرستان به اصفهان متوقف شود و این انتقال آب رودخانه های دز و کارون را نیز شامل شده است.

مرمزی همچنین به سد سیمره در استان ایلام اشاره کرد و افزود: به محض احداث سد سیمره در ایلام ، مجوزهای آب برای افراد محلی صادر می شود که این غیرقانونی است ، زیرا آب پشت سد سیمره از کرخه است. اما این آب به جای ورود به کرخه ، در منطقه جدیدی بود که به عنوان زیر کشت کشت می شد.

ورود ظروف خطرناک نیشکر به هورالعظیم / تالاب اصلی را نشان دهید

یکی از اعضای گروه آزادگان گفت: منابع اصلی تأمین آب باتلاق های هورالعظیم رودخانه کرخه و سپس رودخانه دجله است و چون کرخه آب ندارد ، هورالعظیم خشک شده است. متأسفانه آنچه در روزنامه های دیگر با عنوان مرداب هورالعظیم گزارش می شود باتلاق نیست ، بلکه بستری از باتلاق است. استخرها برای تأمین نیشکر خطرناک ساخته شده اند و گفته می شود که این آب های خانگی است و آب آشامیدنی نیست. عمق زیادی از باتلاق های هورالعظیم از هویزه به بستان 16 متر است و نیاز به تخلیه سایت دارد. متأسفانه ، تالاب ها توسط مقامات دولتی به خوبی تبلیغ نمی شوند.

به گفته وی ، آلاینده های نیشکر که از دریاچه آزاد می شوند بسیار خطرناک است که منجر به ماهی نیز شده است.

مرمزی گفت: روز گذشته ، برخی از مقامات دولتی وارد خوزستان شدند ، اما هیچ تشکل کشاورز قادر به شرکت در جلساتی نبود که در زمان بحران آب برگزار شد و مشکلات و مشکلات را با خود به همراه آورد.

برای چند روز در شب می تواند آب را تأمین کند؟

رئیس تشکل های کشاورزی آزادگان با اشاره به لزوم تأمین آب در خوزستان و آب دام گفت: 95 درصد اهالی اهواز آب مورد نیاز خود را خریداری می کنند. 5٪ از مردم دستگاه تصفیه آب خریداری کرده اند. مشکل آب آشامیدنی سالهاست ، یا به وضوح بیش از 30 سال است که در سراسر منطقه وجود دارد ، بنابراین مشکل آب آشامیدنی با خرید آب حل می شود ، اما شخصی که 400 حیوان خانگی دارد نمی تواند آب یا مخزن آب بخرد. آوردن آب با مخزن و کامیون توصیه نمی شود ، مگر اینکه چندین روز با قطار با قطار آب به حیوانات برسد. ما باید از آبهای کرخه محافظت کنیم. حقوق آب تالاب های هورالعظیم باید جدا از بخش کشاورزی دیده شود. حقوق آب در کرخه نیز باید با کاشت در مناطق آب و هوایی ، به استثنای محصولات پر محصول ، تضمین شود.

کشاورزان شیوه زندگی خود را در 50 سال پیش پرورش می دهند

وی افزود: وزارت نیرو و جهاد کشاورزی هیچ کاری برای تغییر روش کشاورزی انجام نداده است. متأسفانه هیچ آموزشی به کشاورزان ارائه نشده است و 50 سال پیش نیز کشاورزان همین کار را انجام می دهند. باید مراقبتهای بیشتری به آژانسهای کشاورزی داده شود ، اما متأسفانه هیچ كمكی از آژانسها درخواست نشده است.

کاشت برنج در 30000 هکتار ممنوع است

مرمزی در یکی از سخنان خود به بیان کشت شالی پرداخت و اظهار داشت: امسال ممنوعیت کشت شالیزار در رودخانه های کرخه ، دز ، کارون و مارون اعلام شد اما در اصفهان 30 هزار هکتار به شالیزارها اضافه شده است که آب از کارون اختصاص داده شده است.

سرانجام یکی از اعضای سازمان کشاورزی آزادگان گفت: ما از رسانه ها می خواهیم از بخش کشاورزی و دام در خوزستان حمایت کرده و اطمینان حاصل کنند که آب مورد نیاز مردم منطقه است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا