اتفاقات

اعلام بیشترین علل تصادفات نوروزی

آفتاب‌‌نیوز :

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه عابرین پیاده، بیشترین فوتی‌های تصادفات پایتخت را تشکیل می‌دهند؛ گفت: پلیس برای کنترل سرعت غیرمجاز رانندگان متخلف که نقش مهمی در وقوع تصادفات مرگبار داشته است، به دوربین‌های پیشرفته‌تری مجهز شده است.

اخبار ایران من در خبری نوشت: سرهنگ رابعه جوانبخت در تحلیل تصادفات نوروز ۱۴۰۳ در پایتخت گفت: طرح نوروزی پلیس راهنمایی و رانندگی از ۲۴ اسفند ماه آغاز و تا ۱۴ فروردین ماه در شهر تهران ادامه داشت، اما عملا طرح در معابر شهری تهران از اول فروردین ماه آغاز شد و در این ایام، پیش بینی پلیس راهور درباره خلوتی معابر و افزایش تصادفات به وقوع پیوست.

وی درباره علت وقوع تصادفات نوروزی در شهر تهران افزود: مهم‌ترین علل تصادفات در تعطیلات، عدم توانایی رانندگان در کنترل وسیله نقلیه بود که ناشی از تخطی از سرعت مجاز است.

رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این پرسش که بیشتر تصادفات در چه ساعاتی رخ داده است؛ ادامه داد: با بررسی تصادفات مشخص شد، بازه زمانی تصادف فوتی نوروزی در معابر پایتخت، بین ساعت ۲۴ تا ساعت ۴ بامداد بوده است. در این ساعات، رانندگی واقعا خطرناک است زیرا رانندگان هوشیاری لازم و کافی را ندارند و عمدتا خسته و خواب آلود هستند.

جوانبخت با اشاره به اهمیت روشنایی معابر گفت: در بررسی ها محرز شد که بیش از ۵۰ درصد تصادفات، در تاریکی شب رخ می دهد. همچنین تصادفات موتورسیکلتی داشتیم که در تاریکی هوا روی داده بود و موتورسوار مانع ها را رویت نکرده بود؛ بنابراین روشنایی معابر در جلوگیری از تصادفات نقش مهمی دارد.

وی با بیان اینکه بزرگراه‌ها، رتبه اول تصادفات را دارند؛ افزود: بزرگراه آزادگان، رتبه اول تصادفات فوتی در ایام نوروز ۱۴۰۳ را به خود اختصاص داده است زیرا این بزرگراه ها بسیار پر تردد است و افراد غیر بومی، زیاد از آن عبور می‌کنند بنابراین شاهد تصادفات بالایی بوده‌ایم.

اولین تصادف خسارتی و فوتی سال ۱۴۰۳

جوانبخت با اشاره به اولین تصادف خسارتی سال جدید گفت: بلافاصله بعد از تحویل سال، در منطقه ۱۴ خیابان قیاسی، یک مورد تصادف به پلیس راهور گزارش شد که به علت عدم رعایت حق تقدم عبور رخ داده بود که در همین راستا به رانندگان توصیه می‌شود؛ به خودرویی که حق تقدم با اوست؛ اجازه عبور دهند.

وی افزود: همچنین اولین تصادف فوتی امسال نیز، واژگونی یک دستگاه موتورسیکلت در بزرگراه آزادگان بوده که متاسفانه در این تصادف، موتورسیکلت سوار، جان خود را از دست داد.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در تعطیلات نوروز، از دست دادن عزیزانمان در تصادفات بسیار سخت است و ما بارها شاهد بودیم که خانواده و بستگان فوتی های این تصادفات، در اولین روزهای سال جدید، با چه غم و اندوه بزرگی مواجه شده بودند. همچنین رانندگان مقصر این حوادث نیز، تا پایان عمر، از عذاب وجدان خلاصی پیدا نمی‌کنند؛ بنابراین نباید دچار وسوسه سرعت و عدم رعایت قوانین نشوند.

عابران پیاده؛ بیشترین قربانی تصادفات رانندگی در ایام نوروز ۱۴۰۳

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که بیشتر تلفات تصادفات نوروزی در تهران، سرنشینان خودروها هستند یا عابرین پیاده؛ ادامه داد: متاسفانه در این بازه زمانی، عابرین پیاده ببیشترین تلفات در تصادفات بوده‌اند.

جوانبخت درباره علت مرگ عابران پیاده در تصادفات نیز گفت: هنگامی که رانندگان در خلوتی معابر دچار وسوسه سرعت می شوند و از سرعت مجاز عبور می‌کنند؛ توانایی کنترل وسیله تقلیه را در سرعت‌های بالا از دست می‌دهند. در چنین شرایطی، تصادفات مختلفی اعم از واژگونی، برخورد با موانع یا تصادف با عابرین پیاده رخ می‌دهد. از آنجایی که سرعت خودروها بالاست، متاسفانه شدت و میزان تصادفات نیز بالا می‌رود و اینگونه شاهد افزایش تلفات خواهیم بود.

وی به عابرین پیاده توصیه کرد معابر امن و ایمن را برای ترددهای خود انتخاب کنند. همچنین برای تردد در معابر از گذرگاه‌های عابر پیاده و پل های عابر استفاده کنند.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: متاسفانه عابران پیاده تصور می‌کنند چون خودشان خودروها را می‌بینند؛ رانندگان نیز متوجه آنها هستند؛ در صورتی که در برخی مواقع این‌گونه نیست و رانندگان تصویر دقیقی از عابرین پیاده نمی‌بینند.

تجهیز پلیس راهور به دوربین‌های پیشرفته‌تر کنترل سرعت

جوانبخت با اشاره به اینکه سرعت غیرمجاز باعث بیشتر تصادفات پایتخت است و پلیس برای کنترل این امر در سال جاری برنامه‌های بیشتری دارد؛ گفت: پلیس امسال دوربین‌های پرتابل بسیار مجهز و پیشرفته‌ای در اختیار دارد تا کنترل بیشتری بر تخلفات رانندگان داشته باشد.

وی درباره ویژگی‌های این دوربین های جدید افزود: این دوربین‌ها وابسته به مکان نیستند به این معنا که در هر کجایی که افسر پلیس راهور تصمیم بگیرد؛ مستقر می‌شود. همچنین روشنایی بر عملکرد آنها تاثیری ندارد.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در گذشته، رانندگان پس از مدتی، محل استقرار دوربین‌های ثبت تخلف را شناسایی می‌کردند و هنگامی که به محل مورد نظر می‌رسیدند؛ سرعت خود را کاهش می دادند تا جزیمه نشوند و مجددا پس از گذشن از دوربین، سرعت خود را افزایش می دادند. اما با استفاده از این دوربین‌های جدید، همکاران ما در هرجایی از معابر ممکن است از این دوربین‌ها برای ثبت تخلفات سرعت استفاده کنند تا به برقراری بیشتر نظم ترافیکی کمک کنند.

وی در پایان از رانندگان خواست در سال جدید سعی کنند قوانین راهنمایی و رانندگی را بیشتر رعایت کنند تا کمتر شاهد تصادفات و تلفات باشیم.

کارگروه خبری مقالات حوادث

نویسنده حوادث با توانایی انتقال احساسات و امواج رویدادها به خوانندگان هستم. از طریق زبان زنده و روان، مخاطبان را در قلب رویدادها قرار می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا