مردم و اجتماع

طهرانچی: متاسفانه همه دنبال وزیر و مدیرشدن هستند

طهرانچی: متاسفانه همه دنبال وزیر و مدیرشدن هستند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر قاعده حکمرانی در بزرگ شدن است، در صورتی که باید قاعده علوم انسانی رشد یابد؛ چرا که در انقلاب اسلامی همه می‌خواهند مدیر و وزیر و رئیس شوند.

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه هم اندیشی تمدن پژوهان که عصر امروز (دوشنبه، ۲۰ فروردین ۱۴۰۲) در باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: حضرت آقا سال هاست که سوال دانشگاه‌ها چگونه می‌توانند در شکل گیری تمدن اسلامی نقش آفرینی کنند؟ را مطرح می‌کنند. مقام معظم رهبری این سوال را از بنده هم پرسیدند و حالا در این راستا انجمن تمدن ساز باید کارساز باشد.

وی افزود: انجمن تمدن پژوهان باید در ابتدا سوال چگونگی نقش آفرینی دانشگاه‌ها در این زمینه را پاسخ دهد و سپس نوبت پاسخ دهی به سایر ارگان برسد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تربیت، علم، فرهنگ، اقتصاد و اجتماع الگوی ۴ رکن دانشگاه آزاد اسلامی است که کارکرد آن باید تمدن سازی باشد.

دکتر طهرانچی درباره ۶ مرحله مهم برای ایجاد تمدن گفت: بالاترین تمدن پژوه کشور حضرت آقاست و ما از مضامین صحبت‌های ایشان ۶ مرحله را احصا کرده ایم که در ابتدا رستاخیز علمی را خواستار شده اند، انقلاب علمی مرحله دوم است که نیازمند عقل جمعی است. مرحله سوم تولید نظریه است و مرحله چهارم مرجعیت علمی است و مرحله پنجم و ششم این است که بر مبنای دانش خود علم تولید کنیم.

وی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی برای تمدن سازی رویکردی را پیش گرفته است که در تاریخ ۱۶ اسفند آن را در جمع استادان تاریخ مطرح کردم، یعنی آموزش عالی در ظاهر خوش، اما در باطن در حال فروپاشی است.

طهرانچی ادامه داد: در رشته‌های ادبیات فارسی، تاریخ، جامعه شناسی، فلسفه و … تعداد داوطلبان بسیار کم است که باید گفت: انا لله و انا الیه راجعون.

سهم ۴۰ درصدی دانشگاه آزاد اسلامی از آموزش عالی

وی اضافه کرد: سهم جدی دانشگاه آزاد اسلامی در آموزش عالی ۴۰ درصد است، کل ورودی کشور در مقطع کارشناسی کشاورزی ۱۶ هزار نفر است. ذائقه اجتماعی دانشجویان در ورود به دانشگاه‌ها به شدت تغییر کرده است و دانشجو دیگر رغبتی به تحصیل در رشته‌هایی من جمله علوم اجتماعی ندارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: پذیرش دانشجو در مقطع دکتری عمومی دامپزشکی، داروسازی، پزشکی و دندانپزشکی ۱۴ هزار نفر است.

طهرانچی گفت: رشته‌های مهندسی دارای پذیرش اندک هستند و تصور جوانان این است که اداراه امور پول دارد و کار کردن پول ندارد و پرستیژ در مدیر شدن است.

وی گفت: دانشکده فرهنگ و تمدن را شکل دادیم که مبانی فرهنگ نظری می‌خواهد و باید شغل در آن تعریف شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در حال حاضر قاعده حکمرانی در بزرگ شدن است، در صورتی که باید قاعده علوم انسانی رشد یابد؛ چرا که در انقلاب اسلامی همه می‌خواهند مدیر و وزیر و رئیس شوند.

وی ادامه داد: بنده به عنوان رئیس دانشگاه ایده و خلاقیت استادان را خریدارم، واقعیت این است که غرب در نظریه اروپا محوری ما را از نظریه خود حذف کرد و بدتر این است که در ایران کهن تمدنی دنبال تخریب اندیشه جوانان است.

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.
دکمه بازگشت به بالا