علمی

برگزیده اخبار اجتماعی جهان در هفته‌ای که گذشت

از وقوع طوفان و گردبادهای مرگبار در ایالات مختلف آمریکا گرفته تا موج گرمای کم‌سابقه در آسیا از جمله مهم‌ترین اخبار و رویدادهای جهان در حوزه اجتماعی طی یک هفته گذشته بودند.

به گزارش اخبار ایران من، وقوع حوادث مختلف، یافته‌ها و موضوعات مهمِ حوزه سلامت و اتفاقات و مناسبت‌های محیط زیستی در سراسر دنیا از جمله اخباری هستند که هفته گذشته در صدر رویدادهای اجتماعی جهان قرار گرفتند.

اخبار مرتبط با سیل مرگبار و ویرانگر در کنیا، ادعای یک کارشناس ترکیه‌ای در مورد احتمال وقوع زلزله در استانبول و اعلام پایین بودن خطر فعلی سلامت عمومی ناشی از آنفلوآنزای پرندگان از جمله اخبار برگزیده اجتماعی در جهان طی بازه زمانی مذکور هستند که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم:

طوفان و گردباد در ایالات مختلف آمریکا کشته برجای گذاشت

طوفان و گردباد طی روزهای اخیر ایالات مختلف آمریکا از جمله «اکلاهما»، «نبراسکا»، «آیووا» و «کانزاس» را تحت تاثیر قرار داده است.

طوفان و گربادها تاکنون منجر به وارد شدن خسارات به منازل مسکونی و کشته شدن چند تن شده است. در ایالت اکلاهما چهار تن جان خود را در حوادث مرتبط با وقوع طوفان از دست داده‌اند.

موج گرمای کم‌سابقه در آسیا و تعطیلی مدارس

جنوب و جنوب شرق آسیا طی هفته گذشته درگیر موج گرما بودند و دما در این مناطق تا ۴۵ درجه سانتیگراد نیز بالا رفت.

از فیلیپین تا تایلند و هند تا بنگلادش، کارشناسان هواشناسی هشدار دادند که ممکن است دما در روزهای آینده از ۴۰ درجه سانتیگراد فراتر رود.

همچنین در پی صدور هشدارهای سلامتی، هزاران مدرسه در کشورهای مختلف در این منطقه مجبور به تعلیق کلاس‌های حضوری خود شدند.

تلفات سیل‌ در کنیا از ۱۲۰ تن گذشت

مقامات محلی کنیا می‌گویند حادثه شکستن یک سد در روز دوشنبه در شمال «نایروبی»، پایتخت این کشور که دست‌کم ۴۲ قربانی گرفت، باعث شد آمار تلفات سیلاب‌های مرگبارِ روزهای اخیر در این منطقه به بیش از ۱۲۰ نفر برسد.

کنیا در طول فصل بارانی مارس-آوریل-مه (MAM) بارندگی بی‌امان همراه با طوفان های شدید و بارندگی بیشتر از حد متوسط ​​را تجربه کرده است.

خطر فعلی سلامت عمومی ناشی از آنفلوآنزای پرندگان «کم» است

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد خطر کلی سلامت عمومی ناشی از آنفلوآنزای پرندگان (H۵N۱) «کم» است.

با این حال سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد برای افرادی که در معرض تماس با پرندگان، حیوانات یا محیط های آلوده هستند، خطر ابتلا به این بیماری کم تا متوسط ​​در نظر گرفته می‌شود.

این سازمان تاکید کرد ارزیابی خطرات این بیماری ممکن است با کسب اطلاعات بیشتر توسط این کارشناسان آژانس سازمان ملل، تغییر کند.

آنفلوآنزای پرندگان مانند هر آنفلوآنزای دیگر از جمله سرفه، بدن درد و تب است. با این حال، برخی از افراد حتی ممکن است به ذات الریه شدید مبتلا شوند.

۱۹ کشته در حادثه ریزش یک بزرگراه در جنوب چین

رسانه‌های محلی چین گزارش دادند در پی ریزش بخشی از یک بزرگراه در جنوب این کشور، دستکم ۱۹ تن کشته شدند.

این حادثه در پی بارش شدید باران طی روزهای اخیر رخ داده است.

در مجموع ۱۸ وسیله نقلیه بر اثر این حادثه آسیب دیدند.

بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب در مکه و مدینه

شهر مدینه در عربستان شاهد بارش شدید باران و تگرگ بوده که منجر به جاری شدن سیلاب شده است.

فیلم‌های منتشر شده از بارندگی و سیلاب، آبگرفتگی معابر را نشان می‌دهد. سیلاب همچنین منجر به آبگرفتگی خودروها و جاده‌ها شده است.

همچنین مکه نیز تحت تاثیر بارندگی های شدید قرار گرفت که منجر به مسدود شدن برخی جاده‌های محلی شد.

توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا

آژانس دارویی اتحادیه اروپا به‌روزرسانی واکسن‌های کرونا را به منظور هدف قرار دادن سویه JN.۱ توصیه کرده است.

سویه JN.۱ با خانواده سویه XBB که توسط واکسن های به روز شده قبلی هدف قرار گرفته بود، متفاوت است و اکنون موارد ابتلا به آن در جهان از انواع XBB پیشی گرفته است.

بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی آژانس دارویی اتحادیه اروپا، شواهد نشان می‌دهد هدف قرار دادن سویه JN.۱ به حفظ اثربخشی واکسن ها با ادامه تکامل سارس-کوو-۲ کمک می‌کند.

ادعای یک کارشناس ترکیه‌ای در مورد احتمال وقوع زلزله در استانبول

«ناجی گریور»، زلزله‌شناس برجسته ترکیه ادعا کرده است احتمال وقوع لرزه‌هایی به بزرگی ۷.۶ ریشتر در استانبول وجود دارد.

این کارشناس در این باره اظهار کرد: ما در مورد زلزله «قهرمان‌ماراش» هشدار دادیم اما کسی گوش نکرد و حالا می‌ترسیم تاریخ تکرار شود.

بر اساس محاسبات در صورت وقوع زمین لرزه ۷.۵ ریشتری در استانبول، حداقل ۹۰ هزار ساختمان فرو می‌ریزد.

رکورد «روزهای خطرناکِ آلودگی هوا» در ۲۵ سال اخیر در آمریکا

گزارش جدید «انجمن ریه آمریکا» از «کیفیت هوا» در ایالات مختلف این کشور نشان می‌دهد افزایش حجم آلاینده‌های کشنده طی ۲۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

در گزارش ۲۰۲۴ این سازمان تاکید شده است مردمِ ایالات متحده طی ۲۵ سال گذشته بیشترین تعداد روزهایی با هوای «بسیار ناسالم» و «خطرناک» را به دلیل افزایش انتشار آلودگی ناشی از ذرات معلق تجربه کردند.

همچنین در مجموع این گزارش نشان می‌دهد که ۱۳۱ میلیون نفر (۳۹ درصد) در مناطقی با سطوح ناسالم آلودگی هوا زندگی می کنند.

گزارش امسال شامل جدیدترین داده‌های کیفیت هوای تضمین‌شده از سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ میلادی و به‌روزرسانی شده است تا استاندارد سالانه آلودگی ذرات جدید را که آژانس حفاظت از محیط‌ زیست ایالات متحده (EPA) در فوریه ۲۰۲۴ نهایی کرد، منعکس کند.

انتهای پیام

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا