اقتصادی

نیاز کشور به ۱۰ میلیون واحد مسکونی

بر اساس بودجه مسکن، قرار است سالانه یک میلیون خانه ساخته شود. وزیر راه و شهرسازی اخیرا اعلام کرده است که کشور به 10 میلیون مسکن نیاز دارد.

به گزارش اخبار ایران من، با توجه به 700 هزار جشن عروسی و بازسازی سالانه، کارشناسان برآورد می‌کنند تا 10 سال آینده سالانه حداقل یک میلیون خانه ساخته شود. در طرح خانه نیز آمده است که کشور در سال به حدود یک میلیون خانه نیاز دارد.

در سال های اخیر اما ساخت یک میلیون خانه محقق نشده است. حجم ساخت و ساز در سال 90 مطابق با سال 1392 بود که برای 809 هزار واحد در کشور پروانه ساخت صادر شد. اما این میزان در سال‌های اخیر کاهش یافته و در سال 1395 و به دنبال آن تولیدات خانگی به 350 تا 400 هزار دستگاه رسیده است.

با این حال، بازار ساخت و ساز در سال گذشته اندکی رشد کرد. محمود محمودزاده – معاون وزیر راه و شهرسازی – در پایان دهه 1400 از پیشرفت ساخت و ساز نسبت به 1399 خانه و ساخت 520 هزار خانه خبر داد. او قول داد که در سال 1401 یک خانه بزرگ در کشور راه اندازی شود.

چندی پیش رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از 8 میلیون جوان به دلیل مشکلات اقتصادی و بی خانمانی ازدواج نکرده اند و به بیش از 10 میلیون خانه جدید در کشور نیاز داریم.

وی افزود: با توجه به آمار فارغ التحصیلی از دبیرستان و چشم انداز ازدواج در این کشور به بیش از 10 میلیون خانه نوساز نیاز داریم و تاکنون 5 میلیون نفر برای مدیریت مسکن ثبت نام کرده اند که اکثر آنها مستاجر هستند. خانه خیلی بیشتر از این است

به گفته قاسمی، با توجه به جهش تولید، ساخت یک میلیون خانه در سال برنامه ریزی شده است که بیش از دو سوم آن به عنوان مثال 860 هزار واحد ساخته می شود و در سال جدید واحدهایی تامین می شود.

در نتیجه مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده اند که حدود 40 هزار واحد نهضت ملی مسکن ایجاد شده است و تا خرداد ماه امسال چندین واحد دیگر از این طرح به بهره برداری می رسد. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا